Mistä kirjoista löytyisi tietoa 1900-luvun alun opiskelijan arjesta?

Kysytty

Etsin tietoja ja käsitystä kummitätini opiskelusta Keisarillisessa Aleksanterin Yliopistossa 1911 alkaen valmistuen maisteriksi historiallis-kielitieteellisessä tiedekunnassa 1920-luvulla. Olen saanut opiskelusta faktatietoja, mutta mistä kirjasta tai kirjoista löytäisin tietoja, kokemuksia, tunnelmakuvia tai kuvauksia siitä millaista oli opiskella tuon ajan yliopistossa ihan käytännön tasolla eli millaista oli opiskelijan arki yliopistossa tuolloin vuosisadan alun Helsingissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muun muassa seuraavissa teoksissa käsitellään 1900-luvun alun opiskelua:

- Heikel, Ivar A.: Helsingin yliopisto 1640-1940; osat Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto 1808-1917 ja Helsingin Yliopisto 1917-1990

- Suolahti, Gunnar: Helsingin yliopiston alkuajoilta (julk. 1928)

Monet osakunnat ovat julkaisseet historiikkeja, joissa kuvataan opiskelijan elämää, kuten harrastustoimintaa, kansainvälistymistä ja illanviettoja. Sellaisia ovat esimerkiksi Jyrki Rinteen kirjoittama Koti keskellä Helsinkiä: Varsinaissuomalainen osakunta 1906-2005 (julk. 2006) ja Veli-Matti Aution kirjoittama Savo-karjalaisen osakunnan historia. 3, Roudan aika: 1888-1905.

Myös Helsingin yliopiston kausijulkaisussa Kertomus Suomen Keisarillisen Aleksanterin-yliopiston toiminnasta lukuvuosina, jota julkaistiin vuosina 1905-1917, voisi löytyä lisätietoa tuon ajan opiskelusta.

Tässä pro gradussa on tietoa naisten opiskelumahdollisuuksista, vaikka se käsitteleekin hieman aiempaa ajanjaksoa:

Korppi-Tommola, Aura: Naisten opiskelumahdollisuudet Keisarillisessa Aleksanterin yliopistossa Suomessa vuosina 1870-1901 (pro gradu, julkaistu vuonna 1977)