Etsin tietoa ympäristösäästöistä, jos käytetään kimppataksia ja jos sama auto paikkakuntien välillä ajaessaan ottaa paluumatkalla kyytiin uuden asiakkaan sen…

Kysytty

Etsin tietoa ympäristösäästöistä, jos käytetään kimppataksia ja jos sama auto paikkakuntien välillä ajaessaan ottaa paluumatkalla kyytiin uuden asiakkaan sen sijaan että ajaisi tyhjänä takaisin lähtöpaikkakunnalle. Yleensäkin kaipaisin tietoja autoilun aiheuttamista ympäristökuormituksista. Mistäköhän tällaisia tietoja löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kimppataksi tai kimppakyyti vähentää liikenteen aiheuttamia haittoja verrattuna siihen, jos autoa käyttäisi yksin. Joukkoliikenteen käyttö vähentää ympäristövaikutuksia vielä enemmän. Autoilun aiheuttamasta ympäristökuormituksesta löytyy tietoa esimerkiksi ympäristökeskuksen sivuilta. Mittatikulla on havainnollistettu automatkan ja bussimatkan ympäristövaikutusten eroa. Sivustolta löytyy myös tietoa auton elinkaaren ympäristövaikutuksista.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=16344&lan=fi

Näiltä sivustoilta löytyy tietoa liikenteen aiheuttamista pakokaasupäästöistä ja energiankulutuksesta:

http://lipasto.vtt.fi/

http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti404/sivu03.html

Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen julkaisussa on vertailtu kaupungin omien autojen ja bussien päästöjä ja polttoaineen kulutusta:
Vähäpäästöiset ajoneuvot Helsingissä. Selvitystyö kaasun ja muiden vähäpäästöisten tekniikoiden käyttömahdollisuuksista. (Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen julkaisuja, ISSN 1235-9718 ; 9/2006)