Etsin tietoa vauvan ja lapsen värinäön kehittymisestä. Miten ja koska lapsi näkee värit, missä järjestyksessä värit alkavat erottua, miten lapsi ne tulkitsee…

Kysytty

Etsin tietoa vauvan ja lapsen värinäön kehittymisestä. Miten ja koska lapsi näkee värit, missä järjestyksessä värit alkavat erottua, miten lapsi ne tulkitsee. Ja erityisesti, mitä värejä kannattaa käyttää lastenkirjan kuvituksessa minkäkin ikäisenä? nimim. lasten kuvakirjan tekijä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vauva alkaa erottaa värejä kuuden viikon ikäisestä. Ensimmäiset värit ovat punainen ja vihreä. Neljän kuukauden ikäinen vauva erottaa myös sinisen ja keltaisen, ja puolivuotiaana värinäkö on jo täysin kehittynyt. Tiedot löytyvät Kaksplus-lehden artikkelista 21.10.2015, joka on luettavissa myös verkossa. Artikkelia varten on haastateltu silmätautien erikoislääkäri ja lääketieteen tohtori Markku Leinosta silmätautien klinikalta:

https://www.kaksplus.fi/vauva/vauvan-kehitys/nain-vauvan-nako-kehittyy/

Lastenpuoti Onni-Ilonan sivuilla on myös koottu tietoa vauvoista katselijoina mm. otsikon Vauva ja värit alle Sen tiedot poikkeavat hiukan Kaksplus-lehden artikkelin tiedoista. Onni-Ilonan sivuston tiedot pohjaavat laajaan lähdeaineistoon, joka on nähtävillä sivustolla:

http://www.onnijailona.fi/vauva_ja_varit.php

Mari Oksasen opinnäytetyöstä Informaation kuvittaminen lapselle (Metropolia, 2010) löytyy lisätietoa aiheestasi. Se on luettavissa myös verkossa:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16611/Opinnaytetyo_MariOksanen.pdf?sequence=1