Etsin tietoa varaston optimoimiseen liittyen ja erityisesti Economic Order Quantity eli EOQ nimisestä optimointitavasta, mitä kirjallisuus sanoo aiheesta, ja…

Kysytty

Hei, etsin tietoa varaston optimoimiseen liittyen ja erityisesti Economic Order Quantity eli EOQ nimisestä optimointitavasta, mitä kirjallisuus sanoo aiheesta, ja mitkä olisivat sitä käsitteleviä teoksia? Lisäksi haluaisin tietää lyhytaikaisesta rahoituksesta yritysmaailmassa. Mitä se käytännössä tarkoittaa ja mitkä teokset kertovat siitä?

Vastaus

Vastattu

Optimaalinen eräkoko eli optimaalinen tilauskoko (EOQ-malli, lyhenne sanoista economic order quantity) on tilausmäärä, joka minimoi varastointikustannuksia ja tilauskustannuksia.

Verkosta löytyy useampi aihetta käsittelevä artikkeli: www.accountingformanagement.org/economic-order-quantity/ ja

https://www.investopedia.com/terms/e/economicorderquantity.asp .

Kyyti-kirjastoista on saatavissa kaksi teosta, joissa aiheesta voisi olla eli tikka, Jukka: Logistiikan perusteet ja Hokkanen, Simo: Varastonhoitajan käsikirja.

Yrityksen perustamisopas voisi antaa vastauksen jälkimmäiseen kysymykseesi. Siitä tuorein painos on tältä vuodelta. Myös teos  Knüpfer, Samuli: Moderni rahoitus antanee vastauksia rahoitus kysymykseesi.