Etsin tietoa taiteilija Matti Särkän töistä. Missä niitä on esillä ja on hänen töistään mitään luetteloa. Hän on tehnyt töitä ainakin 40-50 luvulla ja…

Kysytty

Etsin tietoa taiteilija Matti Särkän töistä. Missä niitä on esillä ja on hänen töistään mitään luetteloa. Hän on tehnyt töitä ainakin 40-50 luvulla ja vaikuttanut Keski-Suomessa (kai) .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matti Särkkä (12.1.1908-14.3.1995) on jyväskyläläinen taidemaalari, joka eli lähes koko elämänsä Jyväskylässä. Hän oli Jyväskylän Taiteilijaseuran perustajajäseniä. Särkällä oli lukuisia yksityisiä
taidenäyttelyjä sekä kotimaisia yhteisnäyttelyjä Suomen Kuvataidejärjestön Liiton järjestämissä taidenäyttelyissä..
Matti Särkän kokoelmia on Jyväskylän kaupungin ja Keski-Suomem museoissa.

Lähteitä: Jyväskylän kaupunginkirjasto-Keski-Suomen maakuntakokoelman leikekokoelma
Jyväskylän maalareiden kertomaa/ toim.Irmeli Suviola ; kuv. Matti Särkkä.- Jyväskylä;
Jyväskylän yliopisto, 1983
Museotaite 1987/1 s.13-17
Jyväskylän kaupungin tiedotuslehti 1987/3 s.11-13
- " - " " 1979/6 s.2

PENNANEN, Ulla
MATTI Särkkä - visuaalinen lyyrikko : biografinen tutkielma
Jyväskylä, 1986, Tutkielma : Jyväskylän yliopisto. Taidehistoria
(Sijainti: Jyväskylän yliopiston kirjasto)

13 ääntä

Kommentit

Parhaiten tietoa saa hänen Pojaltaan Matti Särkkä nuoremmalta, joka on kuvataiteilija-runoilija ja asuu Turussa. Ainakin häneen saa yhteyden turkulaisen kustantamon Enostonen kautta. Matti jr. on julkaissut romaanin Poikaveljet, joka kertoo hänen isänsä elämästä. Matin Poiskatsova-runokokoelman kannessa on isän akvarelli, jonka mallina lienee ollut taiteilijan Elli-vaimo. Itse olin Jyväskylässä opiskelleena Särkkien perheystävä.

terv. Tarmo Haarala

Meiltä löytyy Särkän akvarelli. Vuodelta -67