Etsin tietoa taidemaalari Kaija Väreestä, mutta sitä on tosi vaikea löytää. Kaija Väre on syntynyt 1900-luvun alkupuolella, vaikuttanut Porissa ja Helsingissä…

Kysytty

Etsin tietoa taidemaalari Kaija Väreestä, mutta sitä on tosi vaikea löytää. Kaija Väre on syntynyt 1900-luvun alkupuolella, vaikuttanut Porissa ja Helsingissä ja maalannut sekä maisema- että muotokuvia. Ilmeisesti Väreestä ei ole juuri mitään taiteiljamatrikkeleissa tai muissa vastaavissa. Olisiko mitään vinkkiä, mistä voisin jatkaa etsimistä? Lähinnä olen kiinnostunut Kaija Väreen maalauksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taiteilija Kaija Väreestä ei tosiaan ole tietoa taiteilijamatrikkeleissa tai historiikeissa. Hän on maalannut muotokuvia mm. näyttelijä Ansa Ikosesta ja Tarmo Mannista. Tarmon Mannin muotokuva on näytteillä Saarijärven museossa. Valokuva muotokuvasta löytyy tämän blogin sivulta:
http://jalkaisin.blogspot.fi/2012/07/saarijarvi-muotokuvia.html

Yksi lehtiartikkeli löytyy. Glorian antiikki -lehdessä (2010, nro 2, s. 75) on Muotokuva kertoo -artikkelisarjassa artikkeli Kaija Väreen Ansa Ikosen muotokuvasta. Lehti löytyy muutamista Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28glorian%20antiikki%29%20…

2 ääntä

Kommentit

Minuakin kiinnostaa Kaija Väre siksi, että minulla on hänen öljyväreillä maalaamansa maisemataulu 1940-luvulta. Ainoa matrikkeli, jossa olen nähnyt hänet mainittavan on "Suomalaisen kuvaamataiteen lähdehakemisto".
Jos kiinnostaa, niin lähetä sähköpostiosoitteesi minulle osoitteeseen
slat@netti.fi
niin voin lähettää sinulle skannauksen lähdehakemiston sivusta ja kuvan taulustani.
Ymmärtääkseni Kaija Väreen tauluja ei ole paljoa "liikkeellä". Ainakaan minä en ole niihin törmännyt.

Kaija Väre on maalannut muotokuvat sisarestani ja minusta vuonna 1946. Olen kuvassa 1-vuotias ja sisareni 10-vuotias. Asuimme tuona aikana samassa talossa Porissa ns. Puistonkulman talossa. Äitini oli ystävystynyt Kaija Väreen kanssa. Äitini kuoleman jälkeen muotokuvat ovat jääneet minulle. Enempää tietoa Kaija Väreestä minullakaan ei ole. Olen kuitenkin ollut kiinnostunut hänestä, koska taulut ovat niin henkilökohtaisia.

Kaija Väreen tauluista/tuotannosta on kiinnostunut myös vanhempi tutkija. Hän toivoo saavansa sähköpostitse kuvia Väreen maalauksista ja muutakin tietoa Kaija Väreestä. S-postios pentti.niinimakiatpp1.inet.fi
Terveisin toimeksi saaneena Jorma

Anteeksi kirjoitusvirhe ilmoittamassani s-postiosoitteessa. Oikea osoite on
pentti.niinimakiatpp2.inet.fi
Terveisni
jorma

Minulla on Kaija Väreen kukka- asetelmataulu ja hänen maalamansa muotokuva minusta lapsena vuodelta 54.

Seinältä löytyy kaksi Kaija Väreen työtä, toinen Äitini muotokuva vuodeltä 1963 ja toinen teos nimeltä Caprin taloja, joka on ostettu hänen näyttelystään vuonna 1959. Hän on syntynyt 3.1.1920 ja kuoli 30.9.1080. Hän halvaantui 5-vuotiaana ja oli siitä asti pyörätuolissa. Hän oli Suomen Taidakatemian johtajan Uuno Alangon oppilaana 1945-48 ja opiskeli Villa Lantessa, Caprilla ja Firenzessä sekä myöhemmin hän tutki taidetta mm. Espanjassa. Ensimmäinen näyttely hänellä oli Porissa 1945 ja sen jälkeen yhteensä 18 näyttelyä eri puolella suomea. Häm maalasi satoja muotokuvia joiden mailleina toimi monet julkisuuden henkilöt. Lisäksi hän maalasi runsaasti vaapaamuuotoisia töitä. Hänen töitään on mm. Yhdysvalloissa, eri puolilla Eurooppaa ja paljon yksityiskokoelmissa, erilaisilla yhteisöillä sekä Helsingin yliopistolla.
Tapasin hänet henkilökkohtaisesti muutamia kertoja pikkupoikana ädin toimissa hänen mallinaan ja muutamissa näyttelyissä.

Kaija Väre asui v.1959- Espoon Tapiolassa,hän oli rullatuolissa. Asuimme samassa taloyhtiössä, katsoimme lapsena ikkunan takaa tulit olivat kauniit. Onkohan samasta henkilöstä? ?

Hei,
minulla on myös Kaija Väreen maalaama muotokuva vuodelta 1947, joka on omistettu omistuskirjoituksin taulun saajalle, eräälle pyörätuolissa istuvalle naiselle. Olen perinyt taulun tältä pyörätuolissa istuneelta naiselta kun hän kuoli. Taulu sijaitsee Lapin läänissä.

Taulun saaja sairastui evakkomatkalla polioon ja istui noin 68 vuotta pyörätuolissa. Hän oli 40-luvulla sotien jälkeen Espoon Kolmirannassa kotiteollisuuskoulussa, jossa käsittääkseni tapasi Kaija Väreen.

Hei Kaija Väreen tauluista kiinnostunut! Seinälläni on 3 pienen lapsen muotokuvaa. Kaksi niistä on Porissa kotimme tulipalossa menehtyneen veljeni ja siskoni valokuvasta maalattua teosta vuodelta 1944. Kolmannen öljyvärityön mallina olen minä vuonna 1946. Kaija Väre oli äitini ystävä Porin ajoilla. Äitini kuoltua 2012 mietin taulujen tarinaa. Porin taidemuseo osasi kertoa jotain ja Kansallisgallerian amanuenssi Maritta Mellais jotain.
Tampereella näin aikanaan Sylvi Salosen luona maalauksen hänestä. Samoin kuulin Teija Sopasen muotokuvasta, jonka Kaija Väre on maalannut. Kuten todettu, taulut ovat henkilökohtaisia ja usein niihin liittyy tarina. Itselläni on omista tauluistani melkoinen tarina.
Markku