Etsin tietoa suomalaisten ravinnosta, pukeutumisesta ja arjesta 1500-1600-lukujen vaihteessa.

Kysytty

Etsin tietoa suomalaisten ravinnosta, pukeutumisesta ja arjesta 1500-1600-lukujen vaihteessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten elämästä 1500-1600-luvuilla on kirjoitettu paljon. Joissakin keskiaikaan keskittyvissä teoksissa kerrotaan myös renessanssin ajasta, kuten Satu Hovin kirjassa Keskiajan puvut. Alle on listattu vielä lisää teoksia:

Aalto, Seppo: Kauppiaita ja laivanvarustajia: helsinkiläisten elämä Ruotsin aikana 1550-1809

Häggman et al: Suomalaisen arjen historia, osa 1. Savupirttien Suomi

Nissiaho, Aino (toim.): Ihmisen maisema: kirjoituksia yhteisön ja ympäristön muutoksista Lounais-Suomen rannikolla

Pylkkänen, Riitta: Renessanssin puku Suomessa 1550-1620

Pylkkänen, Riitta: Säätyläispuku Suomessa 1550-1620

Seppälä, Suvianna: Viljana, nahkoina, kapakalana. Talonpoikien maksamat kruununverot Suomessa vuosina 1539-1609

Suolahti, Gunnar: Vuosisatain takaa: kulttuurihistoriallisia kuvauksia 1500-1800-luvuilta