Etsin tietoa suomalaisen maatalouden ja maatalouspolitiikan muutoksista 1960-luvulta lähtien tähän päivään saakka.

Kysytty

Etsin tietoa suomalaisen maatalouden ja maatalouspolitiikan muutoksista 1960-luvulta lähtien tähän päivään saakka.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen yhteiskunnan rakennemuutoksia käsitteleviä tutkimuksia on ilmestynyt mahtava määrä, jopa maatalouden ja maatalouspolitiikan kehitystä 1960-luvulta näihin aikoihin valottavia, joten tämä on vain pintahipaisu. Tietoa löytyy sekä kirjoista että Internetistä: https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/AGRONET , http://64.233.183.104/search?q=cache:a1ONSE3sxOkJ:www3.hamk.fi/kirjasto…
http://64.233.183.104/search?q=cache:JJb_spza94wJ:www.tiedekirjasto.hel…
http://64.233.183.104/search?q=cache:KnMR4tX6OOMJ:www.kunnat.net/k_peru…

Kirjoja löytyy runsaasti yleisistä kirjastoistakin, esimerkiksi HelMet-kirjastoista: Suomalaisen kirjallisuuden seura on toimittanut tänä vuonna Sirkka-Liisa Rannan kulttuurihistoriallisen teoksen Hellettä, heinäpoutaa, joka kuvaa heinänteon kulttuurihistoriaa. Siinä varmaan kiteytyy hyvin aikojen muuttuminen, muistellaan, millaista oli ennen ja verrataan sitä nykyaikaan.

Asiaa voi tarkastella monelta kannalta: esimerkiksi sosiologiselta, taloudelliselta, sosiaalipoliittiselta, historialliselta, kulttuurihistorialliselta. On Antti Kariston, Pentti Takalan ja Ilkka Haapolan suomalaisen yhteiskunnan muutoksesta puhuunnioitettavan pitkä.

Eero Uusitalon kirja Maaseutu kansan vai hallinnon käsissä on Kunnallisalan kehittämissäätiön vuonna 2003 julkaisema aluepoliittinen kannanotto. Maapolitiikkaa, kaavoitusta, kulttuurimaantiedettä, ympäristönhuoltoa on runsaasti kirjastoissa saatavilla.

Yksi näkökulma on Suomen sopeutuminen Euroopan integraatioon, jota edustaa Tapio Raunion ja Juho Saaren toimittama, Gaudeamuksen tänä vuonna julkaisema teos Eurooppalaistuminen, jossa arvioidaan, miten Euroopan unionin kymmenvuotinen jäsenyys on vaikuttanut yhteiskunnan eri alueisiin. Sitä varhaisempaa aikaa eli vuosia 1970-1994 käsittelee Turun yliopiston julkaisuja –sarjassa vuonna 1995 ilmestynyt Pekka Jokisen Tuotannon muutokset ja ympäristöpolitiikka – Ympäristöpoliittinen tutkimus suomalaisesta maatalouden ympäristöpolitiikasta vuosina 1970-1994.

Mikko Haapasen, Jouko Heikuran ja Kalle Leinon teos Maatila liikeyrityksenä, jonka WSOY on kustantanut vuonna 2004, kuvaa nykyajan maatilaa, joka entistä enemmän on yritys. Suomalaisen kirjallisuuden seuran mahtavassa kolmeosaisessa Suomen maatalouden historiassa, etenkin sen päätösosassa: Suurten muutosten aika – jälleenrakennuksesta EU-Suomeen esitetään perusteellisesti sanoin, kuvin ja taulukoin maataloutemme historian viimeisin, suurin murros.

Kirjassa Ääniä maan sydämeltä, jonka on toimittanut Liisa Mäntymies, on lämpimiä, maaseutuun liittyviä muisteluita. Vuonna 1998 ilmestyneessä Elämän puolesta - Maaseudun tutkimuskeskus 100 vuotta teoksessa on sama sävy, vaikka ne ovat ihan erityyppisiä kirjoja. Jälkimmäisessä kerrotaan lämpimään sävyyn tutkimuksesta, joka on toki tarpeellista, jotta tehtäisiin oikeita valintoja maallemme tärkeissä asioissa.

Esimerkkeinä mainitut teokset löytyvät HelMet-aineistohausta: http://www.helmet.fi/ .