Etsin tietoa siitä, mikä oli teatteriryhmä, joka oli kiertueella ja esiintyi Suonenjoella huhtikuun puolen välin tuntumassa vuonna 1946. Mikä lehti voisi olla…

Kysytty

Etsin tietoa siitä, mikä oli teatteriryhmä, joka oli kiertueella ja esiintyi Suonenjoella huhtikuun puolen välin tuntumassa vuonna 1946. Mikä lehti voisi olla se, jossa esityksestä olisi voinut olla ilmoitus? Onko kyseinen lehti tuolta ajalta luettavissa digiarkistossa? Jos teatteriryhmän nimi löytyy, onko sen toiminnasta 1946 kevään ja kesän aikana tai ylipäänsä olemassa jossain tietoja?

Vastaus

Vastattu

Ilmoituksia Suonenjoen kulttuuririennoista kannattanee etsiä maakunnan ykköslehdestä Savon Sanomista. Lehden 40-luvun numeroita on toistaiseksi saatavissa ainoastaan mikrofilmeinä. PIKI-kirjastoihin niitä on mahdollista saada kaukolainana (https://webkake.kirjastot.fi/wtil/tilaa?pa_ulid=3).

Varsinaisten kiertueteatterien kultakausi päättyi 20-luvun alussa. Tämän jälkeen teatteritarjonnasta huolehtivat pääasiassa julkisesti tuetut paikallisteatterit ja vakinaiset paikalliset näytelmäseurat. On mahdollista, että keväällä 1946 Suonenjoella on käynyt esiintymässä maakunnan "ykkösteatterin" näyttelijöistä koottu ryhmä. Toisaalta myös maaseudulla toimineiden aatteellisten järjestöjen näytelmäseurat tekivät esiintymiskiertueita lähialueillaan. Maaseudun teatterikomitean 50-luvun puolivälissä laatiman selvityksen mukaan tällaisia näytelmäseuroja toimi maassamme peräti 5 000.

1930-luvun taitteesta alkaen monet ammattiteatterit olivat ottaneet asiakseen kiertää säännöllisesti esiintymässä ympäröivässä maakunnassa. Esitysten vieminen maaseudulle miellettiin palvelun tarjoamiseksi. Eräissä kaupungeissa kiertäminen kehittyi niin järjestelmälliseksi, että ne alkoivat nimittää itseään "maakuntateattereiksi".

Pohjois-Savon ainoa paikallisteatteri 40-luvulla oli elokuussa 1940 Kuopion Työväenteatterin ja Kuopion Teatterin hiipunutta toimintaa jatkamaan perustetun, sittemmin amatööriryhmäksi supistuneen Savon Näyttämön pohjalle muodostettu Kuopion Yhteisteatteri (vuodesta 1976 Kuopion Kaupunginteatteri).

Kesäkuukausina, jolloin teatterit kaupungeissa olivat tyhjillään, lähes kaikki ammattiteatterit järjestivät esiintymiskiertueita. Kesällä 1946 maakunnissamme kiersi lähes 30 teatteriryhmää. Teatterien tavanomainen "kesäsesonki" alkoi toukokuussa.

Ammattiteattereista ja niiden toiminnasta on olemassa jonkin verran kirjallisia dokumentteja, harrastajateattereista ja -ryhmistä ei niinkään, joitakin satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta.

Lähteet:
Mikko-Olavi Seppälä & Katri Tanskanen (toim.), Suomen teatteri ja draama
Noin 30 teatterikiertuetta maakuntaan. - Helsingin Sanomat 20.5.1946
https://kuopionkaupunginteatteri.fi/historia