Etsin tietoa säveltäjä Pekka Kostiaisesta ja hänen kuoroteoksestaan Sulhasen tulolaulut I

Kysytty

Hei! Etsin tietoa säveltäjä Pekka Kostiaisesta ja hänen kuoroteoksestaan Sulhasen tulolaulut I

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pekka Kostiaisesta löytyy tietoa netistä suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen sivuilta (www. fimic.fi). Kirjoita searc-kohtaan Kostiainen.

Sulhasen tulolaulusta ei löydy netistä juuri mitään (fimicin sivuilla maininta muiden inkeriläisiin kansanrunoihin perustuvien kuoroteosten yhteydessä). Sävellystä koskevat tiedot on saatu suoraan säveltäjältä :
Sävellys on tilausteos turkulaiselle Kulkuset sekakuorolle ja 1-osa valmistui vuonna 1988 (2-osa v.1991). Teksti on SKS:n julkaisusta : Maria Luukan laulut ja loitsut /Matti Kuusi. Tuossa teoksessa on yli tuhat Luukalta kerättyä säettä. Sulhasen tulolaulun teksti on alku pitkästä inkeriläisestä Häärunoelmasta. Säveltäessään teosta Kostiainen ei käyttänyt kansanlauluja, vaan sävelsi kaiken itse. Kuusen kirjassa eikä SKS:n arkistossa ole mitään äänitallenteita Luukan häärunoelmasta. Sävellyksen syntyvaiheista voisi vielä kertoa, että Pekka oli saanut Kulkusilta melko vapaat kädet, tilattu oli vain jotain kansanlaulutyyppistä, Pekka oli valinnut itse tekstin, inspiroitunut siitä ja näin sävellys syntyi.