Otsikko
Etsin tietoa salakapakkahistoriasta 30- ja 40-luvulla. Mistä löytäisin sellaista aineistoa? Olemme järjestämässä muotinäytöstä minkä aiheena on salakapakka ja…

Kysytty

Etsin tietoa salakapakkahistoriasta 30- ja 40-luvulla. Mistä löytäisin sellaista aineistoa?
Olemme järjestämässä muotinäytöstä minkä aiheena on salakapakka ja haluan olla varma sen ajan muodista ja musiikista ja myös kapakkasisustuksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetistä löytyy mm. kuvia kuuluisasta amerikkalaisesta salakapakasta (esim. google-haku ja hakusana: speakeasy prohibition; kts. Speakeasy & Prohibition Photos). Myös tietoa ajan musiikista löytyy internetistä (hakusana: prohibition music).
Helmet-haulla löytyi cd-levy, jossa on Yhdysvaltain kieltolain aikaista musiikkia: The music of prohibition (Sony Entertainment, 1997).
1900-luvun muodista on useita teoksia kirjastojen kokoelmissa. Erityisesti 30- ja 40-lukujen muodista on julkaistu seur. kirjat: Peacock, John: Fashion sourcebooks, The 1930s ja Fashion sourcebooks, The 1940s. Myös ajan laukuista, hatuista, kengistä löytyy kirjoja (valitse Helmet-aineistohausta sanahaku ja käytä hakusanoina: pukeutuminen jalkineet; pukeutuminen päähineet; laukut; kampaukset). Näin löytyi esim. Turudich, Daniela: 1940s hairstyles, 2001.
30- ja 40-lukuja koskevista historiankirjoista, kulttuurihistorioista, elokuva- ja taidekirjoista löytyy kuvia ajan interiööreistä ja muodista.
Amerikkalaisissa gangsterielokuvissa (niitä voi lainata videoina kirjastoista) on usein salakapakka; sellainen lienee esim. filmeissä Pikku Caesar, Arpinaama, Yhteiskunnan vihollinen, Lahjomattomat.
Suomalaisesta ravintolakulttuurista on Merja Sillanpää julkaissut teoksia, viimeksi: Säännöstelty huvi. Suomalainen ravintola 1900-luvulla. Hki 2002.