Etsin tietoa Rovaniemen vanhoista Rautatieläisten taloista, jotka säilyivät Lapin sodan tulipaloilta. Minua kiinnostaa erityisesti tietää 1920-1946 ajalle…

Kysytty

Etsin tietoa Rovaniemen vanhoista Rautatieläisten taloista, jotka säilyivät Lapin sodan tulipaloilta. Minua kiinnostaa erityisesti tietää 1920-1946 ajalle sijoittuvasta elämästä noissa rautatieläisten taloissa, mahdolliset henkilöhistoriat, ajankuvaukset. Luettelo Rovaniemen jäljelle jääneistä puurakennuksista ja arviot siitä, miksi juuri nämä rakennukset säilyivät/säilytettiin palolta ja räjäytyksiltä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useassa tieteellisessä kirjastossa on teos, jossa lienevät Rovaniemen kaikki säilyneet rakennukset:

Haavikko, Jari: Katoava Rovaniemi : vanhan rakennuskannan inventointi 1984-1986. Lapin maakuntamuseon julkaisu, 1986. 80 s.

Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa on tehty seuraava pro gradu –työ, jonka lähdeviitteistä saattaa löytyä hyödyllisiä teoksia:

Heikkinen, Jaakko: Kenttäradan monet kasvot : saksalaisten kenttärata 1942-1944 Hyrynsalmelta Kuusamoon arkistojen valossa ja aikalaisten kuvaamana. 1998. 101 lehteä.

Pääkaupunkiseudun kirjastoissa on teoksia, jotka kannattaa tarkistaa, mm.:

Radoilta ja ratojen varsilta : rautatieläisten elämää entisaikaan heidän itsensä kuvaamana / toimittanut Ilmar Talve. Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1963. 208 s.

Wallenius, K.M. & Hämäläinen, A. :Lapin sota 1939-40 sanoin ja kuvin. Otava, 1940.

Kuvamateriaalia löytyy videokasetilta:

Lapin sota 1944-1945 / toimittaja Erkki Seiro ; käsikirjoittajat Sampo Ahto ja Martti Sinerma. Maanpuolustuslehden kustannusosakeyhtiö, 1986. Arkistomateriaali: Pääesikunnan filmiarkisto ja Suomen elokuva-arkisto.

Lapin maakuntamuseo: http://www.rovaniemi.fi/?deptid=697
Lapin maakuntamuseon kuva-arkisto: http://www.rovaniemi.fi/?deptid=2601
Suomen Rautatiemuseo: http://www.rautatie.org/web/fi/default.asp