Etsin tietoa Rooman antiikin ajan kylpyläkulttuurista, ja tarvitsisin lainauksen, runon, kertomuksen tai muun vastaavan kyseisestä aiheesta. En löydä sellaista…

Kysytty

Etsin tietoa Rooman antiikin ajan kylpyläkulttuurista, ja tarvitsisin lainauksen, runon, kertomuksen tai muun vastaavan kyseisestä aiheesta. En löydä sellaista mistään.
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kylpyläkulttuuri Roomassa oli hyvin laaja ja Rooman kylpylät oivat kaikkien käytössä ja aikamme vastaava laitos olisi yhdistelmä kirjastosta, spaasta, ravintolasta, kauppakeskuksestä ja taidegalleriasta.
Katso lisää:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/lostempires/roman/day.html
http://www.cyberbohemia.com/Pages/massbathing.htm
Jos haluat tietoa suomeksi Jerome Carcopinon teoksessa Sellaista oli elämä keisarien Roomassa on oma lukunsa kylpylöistä. Siellä viitataan Juvenaliksen ja Martialiksen kylpylämainintoihin, mutta näitä tekstejä ei ole suomennettu. Sen sijaan Petroniuksen Trimalkion pidot on suomennettu useampaankin kertaan ja niissäkin on lyhyt kuvaus Trimalkion kylpyhetkestä. Trimalkion pidot on tosin hyvin liioiteltu, joten suorana kuvauksena kylpyläelämästä sitä ei voi käyttää. Mutta ehkä löydät tuosta Carcopinon kirjasta jotain hyödyllistä.