Tietoa olosuhteista ja tunnelmista Hangossa talvisodan syttyessä 1939 ja Hangon evakuoinnista 1940 sekä asukkaiden palaamisesta Hankoon

Kysytty

Etsin tietoa olosuhteista ja tunnelmista Hangossa talvisodan syttyessä 1939 ja Hangon evakuoinnista 1940 sekä asukkaiden palaamisesta Hankoon. Kirjoituksia ja muistelmia (romaaneja, lehtikirjoituksia ym., myös tietoteokset kiinnostavat) lähinnä siviilien näkökulmasta.

Vastaus

Vastattu

Keskikirjastoista löytyvät seuraavat tuon ajan Hankoa käsittelevät teokset:

Romaanit:

Ahde, J.: Tulen ja raudan rannat. Gummerus, 1975

Jääskeläinen, S.: Punainen Hanko. Otava, 2003

Lassila, P.: Kesän kerran mentyä. Teos, 2017

Samulinen, M.: Majakka vaikenee. Tammi, 1971

Tietokirjat:

Hanko toisessa maailmansodassa. Maanpuolustuskorkeakoulun sotahistorian laitos, 2011

Russarö : Hankoniemen silmä. Suomen Majakkaseura, 2012

Ishchenko, A.: Hangon motti. Hanko maailmankartalle ry, 2017

Karlsson, T.: Hankoniemi vieraissa käsissä. Hangethe Böcker, 2014

Lappalainen, N.: Hankoniemi toisessa maailmansodassa. WSOY, 1987

Silvast, P.: Hanko ja Porkkala. AtlasArt, 2015

Finna.fi :n kautta löytyy Suomen arkistojen, kirjastojen ja museoiden aineistoja.

Haulla Hanko löytyy yli 13500 viitettä. Vasemmalta Rajaa hakua -kohdasta haun voi rajata. Esim. Aineistotyyppi-kohdassa voi valita kirjat. Aiheen kohdalta hakutulosta voi rajata lisää koskemaan esim. talvisotaa tai vuosilla 1939-1945.

Kirjasammon kautta voi hakea kertomakirjallisuutta. Haulla Hanko ja toinen maailmansota löytyy muutamia romaaneja.

Jos yo. haulla löytyviä teoksia ei ole Keskikirjastoissa, niitä voi kaukolainata.

Alueella ilmestyvän Västra Nyland -lehden vanhoja numeroita on mikrofilmattu. Kyseisen aikakauden mikrofilmejä voi kysyä kaukolainaksi. Mikrofilmejä voi lukea Jyväskylän pääkirjastossa.