Etsin tietoa, millaisilla kosketinsoittimilla/keyboardeilla soitettiin ja äänitettiin 1960-luvulla. Osa koulutehtävää. Plussaa olisi jos löytäisi vielä, mitä…

Kysytty

Hei! Etsin tietoa, millaisilla kosketinsoittimilla/keyboardeilla soitettiin ja äänitettiin 1960-luvulla. Osa koulutehtävää. Plussaa olisi jos löytäisi vielä, mitä kiipparia The Kinks käytti siihen aikaan. Itse koitin löytää, tuloksetta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Populaarimusiikin historiikeissa 1960-luvun kosketinsoittajat ovat jääneet kitaristien varjoon, joten tietoa täytyy poimia sieltä täältä. Suomenkielisiä lähteitä ei juuri ole, mutta soitonoppaan Ashworth: Opi soittamaan koskettimia lopussa on luku Kosketinsoittimien lyhyt historia, jossa esitellään myös tuon ajan tärkeimmät kiipparit.

Aihetta parhaiten vastaava kirja voisi olla Lenhoff - Robertson: Classic keys, 2019, ISBN: 978-1574417760. Sitä ei kuitenkaan näytä (vielä) olevan kirjastojen kokoelmissa, mutta Paul Trynkan rock-instrumentteja yleisesti käsittelevä teos Rock hardware (1996) löytyy kirjastosta. Hyödyllinen saattaa olla myös kirja Vintage synthesizers.

Verkosta löytyvät Pink Floydin kosketinsoittaja Richad Wrightin käyttämät instrumentit kronologisena listauksena. Eräällä keskustelupalstalla on käsitelty 60-luvun kosketinsoittimia: sivun neljännessä postauksessa on melko edustava lista tyypillisistä sen ajan soittimista. Useista niistä löytyy merkki- tai mallikohtaisesti lisätietoa Wikipediasta.

Beatlesin soittimista on julkaistu laaja teos, Andy Babiuk: Beatles gear. Toinen kirja, The Complete Beatles Recording Sessions on puolestaan yhtyeen studiopäivien dokumentti. Näistä voi poimia useita yksittäisiä soittimia ja etsiä sitten niiden mallinimillä lisätietoa verkosta. Tavallisin lienee ollut Abbey Road -studion piano, mutta Beatles oli usein ensimmäisenä kokoeilemassa uusia soittimia, mm. Moogia ja Mellotronia.

Kinks-yhtyeessä ei ollut vielä 60-luvulla kosketinsoittajaa. Studiossa pianoa ja urkuja soitti mm. Nicky Hopkins, toisinaan myös laulaja-kitaristi Ray Davis. Tarkkaa tietoa on vähän. Käytettyjen soittimien kauppapalstoilla viitataan usein kuuluisiin muusikoihin. Lisätietoa Kinksiin koskettimista saa bändiin vuonna 1970 liittyneen John Goslinin haastattelusta.