Etsin tietoa kirjasta ,jossa on kuva vaaristani vapaussodan ajalta. Hän oli Alfred Petäjäsoja Pyhäjoen Yppäristä. Olen kuullut jossain nimen Rannikolta…

Kysytty

Etsin tietoa kirjasta ,jossa on kuva vaaristani vapaussodan ajalta. Hän oli Alfred Petäjäsoja Pyhäjoen Yppäristä. Olen kuullut jossain nimen Rannikolta rannikolle ,mutta en ole löytänyt tällaista teosta .Kirja varmaankin liittyy Pyhäjen historiaan ja vaarini nimeä ei mainita luultavasti, mutta hänestä on siinä kuva ase kädessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin kirja nimeltä Rannikolta rintamalle : sotavuodet 1918, 1939-40, 1941-45 : Pyhäjoki / [toimitus ... Raili Viirret-Heiskari] ; [matrikkelin työvaliokunta: Aaro Leipälä ... et al.]. Pyhäjoki : Pyhäjoen sotaveteraanit, 1994.
Kirja on saatavilla ainakin Kalajoen kirjastosta, Oulaisten kaupunginkirjastosta ja Kuopion varastokirjastosta. Lähikirjastostasi voit pyytää kirjan kaukolainaksi.
Hakusanalla Yppäri ei löytynyt historiikkia, ainoastaan Oulun yliopiston kirjastossa on olemassa opinnäytetyö: Korhonen, Kirsi-Maria, Yppärin koulun toiminta ympäristössään vuosina 1897-1993. Sitä voi pyytää sieltä kaukolainaksi.
Sekä kansalliskirjaston Fennica-tietokannasta että korkeakoulukirjastojen Linda-yhteistietokannasta voit etsiä hakusanalla Pyhäjoki tai Yppäri niihin liittyvää aineistoa.
https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI
http://linda.linneanet.fi/F/B7AAHLFPJ9GNUT588XLCIH64RCDG2SY3FFYQI25YRS7…

2 ääntä

Kommentit

Tilasin tuon kirjan Kuopion varastokirjastosta lainaksi "virkatietä". Kansalliskirjaston kappaleet ovat vain lukusalilainoja.
Olen pyhäjokinen ja isäni oli sotaveteraani.

Hauskaa! Minunkin isovanhempani ovat Yppäristä, Pyhäjoelta. Kirjakin on hyllyssä, siellä on valokuva yllämainitusta vaarista ja omastanikin.
Kirjastonhoitaja