Etsin tietoa (kirjaa, lehtiartikkeleita, tilastoja) lainaus- ja palautusautomaation historiasta. Milloin Suomessa otettiin ensimmäiset automaatit käyttöön?…

Kysytty

Etsin tietoa (kirjaa, lehtiartikkeleita, tilastoja) lainaus- ja palautusautomaation historiasta. Milloin Suomessa otettiin ensimmäiset automaatit käyttöön? Onko tehty tutkimusta asiakkaiden kokemuksista automaateista? Jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jonkin verran kirjastojärjestelmien historiasta löytyy uudesta teoksesta "Suomen yleisten kirjastojen historia". Myös seuraavista julkaisuista löytyy tietoa tästä aiheesta:
Jarmo Saarti Suomalaisten yleisten kirjastojen atk-kirjastojärjestelmät, niiden tietovarantojen verkkokäyttöisyys ja tietotekniset valmiudet
Riitta Kärki: Selvitys atk-järjestelmien käytöstä yleisten kirjastojen lainauksenvalvonnassa ja tietopalvelussa (1987)
Espoon kaupunginkirjasto:
Tietojärjestelmätutkimuksen loppuraportti 12.6.1989
Kirjastojen tietotekninen tulevaisuusskenaario 1997-2006 (1997, toim. Juha Hakala)
Selvitys yleisten kirjastojen integroidusta tietojärjestelmästä : loppuraportti (1986)
Artikkeleja löytyy Artosta, kotimaisesta artikkeliviitetietokannasta, kirjoittamalla tarkennettuun hakuun hakutermeiksi kirjastojärjestelmät ja fraasihakuna yleiset kirjastot
Myös Googlesta hakemalla löytää tietoja historiasta ja tilastoista tai käyttöasteesta esim. eri kirjastojen sivuilta.