Etsin tietoa kaskinauriin perinteisestä käytöstä (kirjat) ja maa-artisokasta (Vherpiha) 2006 -2009 tai Voi Hyvin lehdissä 2006-2009? Kotipuutarhan jutut olen…

Kysytty

Etsin tietoa kaskinauriin perinteisestä käytöstä (kirjat) ja maa-artisokasta (Vherpiha) 2006 -2009 tai Voi Hyvin lehdissä 2006-2009? Kotipuutarhan jutut olen löytänyt Artosta. Miten voi löytää noiden kahden lehden sisällön, kun Artossa niitä ei ole, eivätkä ne tietenkään ole kirjastossa pakalla.
Sain yhden vastauksen, joka sisälsi ruotsinkielinen käännöskirja, etsin tietoa näiden kahden kasviksen perinnekäytöstä Suomessa. Siis perinnekäytöstä ja Suomesta. En tee mitään saamallani vastauksella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti ymmärsin kysymyksen väärin. Nauriin perinteisestä käytöstä löytyi hyvinkin tietoa, maa-artisokasta vähemmän.

Nauris lienee vanhin suomalaisten tuntema hyötykasvi. Vuodelta 1558 löytyy maininta Hämeen linnan kaskinauriin viljelystä. Naurista kylvettiin kolmeen eri otteeseen ,kahta viikkoa ja viikkoa ennen juhannusta sekä toisella juhannuksen jälkeisellä viikolla. Ensimmäisen kylvön sato syötiin kesällä, ja siitä varattiin siemennauriit. Toisesta kylvöstä saatiin talveksi varastoitavat kuoppanauriit, kolmannen kylvökerran sato tuli kulutetuksi syystalvesta. Nauris oli pääruoka-aine perunaviljelyn yleistymiseen saakka 1700-luvulle.
Lähde: Toivo Vuorela :Suomalainen kansankulttuuri (WSOY 1975)

Nauriin käytöstä ruuan valmistuksessa löytyy esim. seuraavista kirjoista:
Kotomaamme ruoka-aitta: Suomen, Karjalan ja Petsamon pitäjäruoat (Patakolmonen 1993)
Hannele Klemettilä: Keskiajan keittiö (Atena 2007)
Pirkko Jurvelin: Keskiajan keittokirja ( Art House 2007)
Kai Linnilä: Linnan pidoista pappilan pöytään (Tammi 2008)
Matti Räsänen: Savokarjalainen ateria (Otava 1980)
Käytännöllinen kasviskeittokirja, toimittanut Kasvikunnan ystävä (näköispainos vuodelta 1927, julkaisija Lasipalatsin mediakeskus 2002)

Maa-artisokka on tullut Suomeen 1600-luvun lopulla. Kun perunarutto koetteli Eurooppaa 1840-luvulla maa-artisokka alettiin viljellä yleisesti kaikkialla.
lähde:
Kai Linnilä: Linnan pidoista pappilan pöytään (Tammi 2008)

Maa-artisokan valmistuksesta löytyi ohje kirjassa Vanhassa vara parempi :vanhoja ja hyviksi havaittuja ohjeita nykyajan ihmisille (Valitut Palat 2000)

Suomalaista ruokaperinnettä on myös mm. kirjoissa Kansanomaisen ruokatalouden alalta, tekijänä Ilmar Talve (Suomalaisen kulttuurin seura 1961) ja Hanna Pukkilan Sattumasoppaa: pulavuosien parhaat palat (Gummerus 2008)

Vanhat Voi hyvin ja Viherpiha lehdet löytyvät Helsingin kaupunginkirjaston pääkirjastosta Pasilasta http://www.lib.hel.fi/fi-FI/pasila/