Helsingin Kallion kaupunginosan historia

Kysytty

Etsin tietoa Helsingin Kallion historiasta. Miten Kallio on kasvanut ja muuttunut ajan saatossa? Erityisesti minua kiinnostaa Kallion puistot ja niiden kehityshistoria.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kallion kaupunginosa on kokenut monia vaiheita ja muutoksia 1800-luvulta tähän päivään, niistä löytyy paljon sekä tutkittua tietoa että henkilökohtaisia muistoja sekä verkosta että painetusta kirjallisuudesta. Historiikit yltävät aika kauas menneisyyteen nykylukijan silmin. Kattavin historiikki lienee Juha Koskisen Kallion historia vuodelta 1990 (Kallio-Seura) (kts. linkki):   http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1349799?lang=fin

Kallion kirjasto on koonnut Kallio-aiheista kirjallisuutta omaksi kokoelmaksi, sen sisältöön kannattaa tutustua. Tässä linkki Kallio-kokoelman tietokirjallisuusosaan(kts. linkki):  https://bit.ly/2oL4OMo

Nyky-Kalliota, sen boheemia ilmapiiriä ja toisaalta gentrifikaatiota ja on tutkittu paljon, sitä tietoa löytyy tutkimuksista ja pro gradu-töistä, joita voi kysellä vaikkapa Helsingin yliopiston kirjastosta. Puistojen nykyinen "yhteinen tila -ajattelu" nousee näissä esiin.

Puistoilla on oma historiansa Helsingissä. Kaupunginpuutarhurit ovat olleet koulutettuja ja maailmalla matkailleita visionäärejä, siksi puistojen kasvi- ja puulajistot voivat olla yllättävänkin monipuolisia. Niiden merkitystä kaupunkilaisten viihtyvyyteen on eri vuosikymmeninä korostettu eri tavoin."Spatseeraus" oli ajanvietettä aikoinaan, varsinkin yläluokan piireissä. Sodan aikana puistoihin jaeltiin halkokasoja paikallisten lämmön ja ravitsemuksen turvaamiseksi. Moni stadilaiinen muistaa vielä puistovahdit ja puistotädit, "Älä tallaa nurmikoita", "Oleskelu kielletty" ja "Oleskelu sallittu" -kyltit. Karhupuisto saatiin 1980-luvulla kukkimaan paikallisten ihmisten aktiivisuuden ja eri viranhaltijoiden yhteistyön tuloksena. Toisia voi hämmentää nykyinen yhteinen tila -ajattelu, sunnuntaiset ilmaismusiikkitapahtumat, kaikille avoin ja ilmainen kirpputori, kaupunkiviljely-laatikot tai iloisesti musisoiva ja juhliva nuoriso oman ikkunan alla.

Kallion tiheästi asutetussa kaupunginosassa pieniä puistoja on hämmentävän paljon, melkein kuin isoissa eurooppalaisissa kaupungeissa. Varsinkin, jos rajoja vähän venyttää virallisen rajan ulkopuolelle. Niitä ei myöskään aina ehkä mielletä puistoiksi, koska istutusten osuus voi olla melko pieni, kuten Josafatin kallioilla. Helsingin kaupunkiympäristön toimialan sivuille on koottu Helsingin puistoja alueittain, myös Kallion puistoja löytyy sivuilta kohdassa Kallion vihreät sylit (kts. linkki):  http://vihreatsylit.fi/puistoja/pohjois-ja-keski-helsinki/

Kokeile myös hakea puistojen nimillä (kartan avulla), Wikipediasta löytyy hyvät lyhyet historiikit.

Myös Finnan arkistokuvat kertovat vuosikymmenien muutoksista (kts linkki):  https://bit.ly/2M3ib40

Virallisten tietojen lisäksi kaunokirjallisuudesta voi löytyä toisenlaista ajankuvan muuttumista näissä pienissä luontokeitaissa, joissa asukkaat ovat vuosikymmenien vieriessä viettäneet aikaansa, tavalla jos toisellakin. Näitäkin teoksia löytyy Helsingin kaupungkinkirjaston Kallio-kokoelmasta.