Etsin tällaista laulua; sanoja tiedän näin paljon. Mikähän on laulun nimi ja kuka sen esittää. Laulu on 30-40 -luvulta. Syyskeltaiset lehdet maan peittää/päivä…

Kysytty

Hei! Etsin tällaista laulua; sanoja tiedän näin paljon. Mikähän on laulun nimi ja kuka sen esittää. Laulu on 30-40 -luvulta.

Syyskeltaiset lehdet maan peittää/päivä on pitkä ja harmaa/
Se surujen varjoja heittää/tielle miss´ yksin mä harhaan
Sun luotain vei kohtalon reitti/
Ruusuilla kumpusi peitti
Yksin jätit mun/muistoasi sun hellin yksinäin/tuska syömmessäin
Rauhaa en koskaan mä saa/kauan kestänyt ei meidän onnemme aika
Kauaa en saanut nähdä sua rinnallain/onnemme tuon liian kauniiksi kai teit
Kohtalo koska yksin minut jättänyt on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu nimi on Murtunut elämä. Tämän valssin on säveltänyt Maks Kjuss, ja sen alkuperäinen nimi on Razbitaja žizn. Laulu alkaa: "Syyskeltaiset lehdet maan peittää pitkä on päivä ja harmaa". Tämän suomenkielisen sanoituksen on tehnyt ilmeisesti Elbe Häkkinen, joka käytti salanimeä K. Raikko. Samaa salanimeä käytti myös Kauko Käyhkö, mutta esimerkiksi Viola-tietokannassa ja Suomen äänitearkiston tietokannassa tämän sanoituksen tekijänä pidetään Elbe Häkkistä. Yleisradion Fono-tietokanta taas pitää sanoittajana Kauko Käyhköä. Näillä sanoilla laulun ovat levyttäneet A. Aimo (eli Aimo Andersson)ja Kalevi Korpi.

Lauluun on olemassa toisetkin suomenkieliset sanat, jotka on kirjoittanut Reino Helismaa salanimellä Rainer Kisko. Helismaan sanoitus alkaa: "Ken haaveista rakentaa linnan tuonne tähtien tarhaan". Näillä sanoilla laulun ovat levyttäneet Metro-tytöt, Kanerva-kuoro, Tuulikki Eloranta ja Kielo-yhtye.

Kolmas suomenkielinen sanoitus on Lauri Jauhiaisen. Se alkaa: "Näin puistosta puistoon vain kuljen missä silmäni suljen". Sen on levyttänyt Erkki Junkkarinen.

Kappale on levytetty myös nimellä Särkynyt elämä. Yleisradion Fono-tietokannan mukaan tämän sanoituksen on tehnyt Usko Kemppi salanimellä F. Voitto. Tämä sanoitus alkaa: "Lapsi olin mä/ma silloin unelmoin päivin ja illoin". Tämän version on levyttänyt Sasu Haapanen vuonna 1930.

Lähteet:

Viola, Suomen kansallisdiskografia (https://viola.linneanet.fi/vwebv/searchBasic)

Suomen äänitearkiston tietokanta vuosilta 1901-1999(http://www.aanitearkisto.fi/firs2/fi/index.php)

Yleisradion Fono-tietokanta (http://www.fono.fi/Default.aspx)