Etsin suomenkielista kirjaa, jossa olisi mahdollisimman paljon novellikaavoja. Onkohan tällaista olemassa?

Kysytty

Etsin suomenkielista kirjaa, jossa olisi mahdollisimman paljon novellikaavoja. Onkohan tällaista olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katri Sarmavuoren kirjassa Opi ja ohjaa kirjoittamista esitellään yksi novellikaava, joka on Leila Ahlstedtin kehittämä. Ahlstedtin artikkeli aiheesta löytyy Kosmos-kirjallisuuslehdestä (2008, 3-4, s. 32). Sama kaava löytyy myös esimerkiksi alla olevasta linkistä:

http://puristamo.blogspot.fi/2010/11/kaavanovelli-ohje.html

Toinen kaava (Jukka Parkkisen kehittämä) löytyy Kirjoittajaohjaajan tukipaketista, joka on Hämeen läänin kirjallisuuden ohjaavan läänintaiteilijan Niina Hakalahden ja Hämeenlinnan kirjoittajakoulun opettajan Taija Tuomisen laatima. Se löytyy alla olevasta linkistä. Paketin lähteiden kautta saattaa löytyä lisääkin kaavoja.

http://www.taike.fi/documents/10162/24828/Kirjoittajaopas.pdf

Kirjaa, jossa olisi useita novellikaavoja, ei valitettavasti löytynyt.