Otsikko
Etsin suomalaista näytelmää, oli Rovaniemellä Korkalovaaran sivukirjastossa n. 90-luvun puolivälissä hyllyssä. Muistaakseni ei ollut mitenkään nimekäs…

Kysytty

Hei! Etsin suomalaista näytelmää, oli Rovaniemellä Korkalovaaran sivukirjastossa n. 90-luvun puolivälissä hyllyssä. Muistaakseni ei ollut mitenkään nimekäs näytelmäkirjailija. Kansi oli valkoinen mustavalkoisella kuvalla, kirja itsessään suorakulmion muotoinen horisontaalisesti, eli leveämpi kuin korkea. Näytelmä kertoi perheestä, jossa oli ainakin kaksi lasta ja vanhemmat. Tyylilaji oli ainakin n. 9-vuotiaan itseni mielestä musta komedia, muistan sen hauskaksi ja sarkastiseksi. Näytelmässä on kohtaus, jossa lausutaan isä meidän-rukouksen irvailuversio, "isä meidän joka söit meidän reikäleivän" tms. sanailua kohtauksessa oli, jossain kohtauksessa mainitaan myös "äiti-imuri". Muistaisin naisen kirjoittamaksi, saattoi olla joku paikallinen Rovaniemeltä. Erittäin hutera pohjustus tiedonhaulle, mutta tämä asia on vaivannut nyt jo useamman viikon, ja lapsuudenystävä, joka näytelmää kanssani ala-asteella luki, ei myöskään muista tekijää. Toivottavasti mysteeri selviää!

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyseessä olla Outi Nyytäjän kirja Hirviöt: kasvatusnäytelmä. Kirja on julkaistu Helsingissä vuonna 1987. Siellä erän perheen äiti kokee itseänsä pölyimurina ja pesukoneena. Toisen perheen isä rukoilee "isä meidän..."