Etsin suomalaisia feministejä, nykyisiä ja aikojen takaa. Heidän kirjoittamiaan kirjoja feminismistä tai heistä itsestään kirjoitettuja kirjoja.

Kysytty

Etsin suomalaisia feministejä, nykyisiä ja aikojen takaa. Heidän kirjoittamiaan kirjoja feminismistä tai heistä itsestään kirjoitettuja kirjoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedia löytää vain parikymmentä suomalaista feministiä. Wikipedia

  • Adelaïde Ehrnrooth (1826-1905)
  • Minna Canth (1844–1897)
  • Elisabeth Stenius-Aarneenkallio (1847–1924)
  • Alexandra Gripenberg (1857-1913)
  • Kaari Utrio (s. 1942)
  • Margherita Zilliacus (s. 1949)
  • Mariella Lindén (s. 1950)
  • Kaarina Kailo (s. 1951)
  • Anja Snellman (s. 1954)
  • Sunniva Drake (s. 1955)
  • Kevät Nousiainen
  • Tuija Pulkkinen (s. 1956)
  • Tuula Haatainen (s. 1960)
  • Leena Lehtolainen (s. 1964)
  • Kaarina Hazard (s. 1966)
  • Heidi Liehu (s. 1967)
  • Rosa Meriläinen (s. 1975)
  • Anne Moilanen (s. 1976)
  • Sofi Oksanen (s. 1977)

Helmet-haku löytää tarkennetulla haulla ja hakusanoilla feminismi, historia, suomi 21 teosta. Niistä

Naisten aika : valkoinen varis ja muita oppineita naisia / toimittaneet Riitta Mäkinen & Marja Engman. luettelee oman listansa viime vuosisadan alun oppineita naisia, joista monet olivat myös omasta mielestään feministejä.

Sesemann, Lydia; Heikel, Rosina; Åström, Emma Irene; Pöyhönen, Nora; Ehrnrooth, Adelaïde

Gripenberg, Aleksandra; Furuhjelm, Annie; Mechelin, Cely; Westermarck, Helena; Eskelin, Karoliina

Hultin, Tekla; Söderhjelm, Alma; Gebhard, Hedvig; Karttunen, Liisi; Tuulio, Tyyni  Helmet hakutulos

Helmet haulla löydät näiden naisten kirjoja ja heistä kirjoitettuja teoksia. Esim. Märta Tikkasen Miestä ei voi raiskata, Anja Snellmannin (silloinen Anja Kauranen) Sonja O. kävi täällä ja Minna Canthin työmiehen vaimo.

Kirjavinkkariyhdistys on listannut feminististä kirjallisuutta. Tosin kaikki ei ole suomalaista.

UNWomen on julkaissut listan 12 feminististä kirjaa vuodelle 2022 ja Naisunionin sivuilta löytyy myös tietoa feminismistä suomessa.

Naisunioni.fi

0 ääntä

Kommentit

Wikipedia ei ole hyvä tietolähde tähän, koska sitä kirjoittavat pääasiassa miehet, ja he tekevät sitä naisten kohdalla suppeasti ha puutteellisesti.

Tiedonhaun opetuksesta mieleen jäänyttä: Wikipediaa voi hyödyntää, kun katsoo mitä lähteitä sen artikkelissa esitetään. Sitten vain niiden lähteiden kimppuun! Aihepiiristä riippumatta, ja tietämättä tai olettamatta mitään kirjoittajien suhteesta siihen.