Etsin suomalaisesta kaunokirjallisuudesta tekstinpätkiä, joissa kuvaillaan jotakin suomalaista kaupunkia, kaupunginosaa tai seutua (tai rakennustakin). Tuleeko…

Kysytty

Hei, etsin suomalaisesta kaunokirjallisuudesta tekstinpätkiä, joissa kuvaillaan jotakin suomalaista kaupunkia, kaupunginosaa tai seutua (tai rakennustakin). Tuleeko kirjaston ammattilaisille mieleen tällaisia kohtia joistain teoksista? Esimerkki tällaisesta tekstinpätkästä on Jyväskylää kuvaileva kohta teoksesta Pasi Ilmari jääskeläinen: Harjukaupungin salakäytävät (2010) s. 19-20. Tavoitteenani on koostaa edistyneille ulkomaalaisille suomenopiskelijoille tekstikokoelma, jossa samaan aikaan tutustuu suomenkieliseen kaunokirjallisuuteen ja Suomen kaupunkeihin tai alueisiin. Suurkiitokset avusta! Yksittäisetkin vinkit auttavat kovasti!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jari Tervo on kuvannut Rovaniemeä ja Korkalovaaraa esim. teoksessa Esikoinen.
Seppo Jokisen Koskinen ja... tapahtuvat kaikki Tampereella ja Hervannassa. Melkein minkä tahansa kirjan voi valita.
Jorma Ojaharjun Vaasa-trilogia Valkoinen kaupunki, Paremmassa maailmassa ja Maa kallis isien sijoittuvat Vaasan kaupunkiin.
Turkuun sijoittuvat Reijo Mäen Vares-dekkarit.
Helsinkiin sijoittuvaa kirjallisuutta on paljon, monelta aikakaudelta. Yksi mieleenpainuvimmista Helsinkiä ja elämän hetkiä Helsingissä kuvaavista lukukokemuksista on Mika Waltarin Surun ja ilon kaupunki.
Oulu on esimerkiksi Teuvo Pakkalan Lapsuuden muistoja -teoksessa keskeisesti läsnä.
Vuonna 2012 ilmestynyt Kultaisilla teillä -niminen hämäläisen kirjallisuuden antologia (toim. Pirkko-Liisa Kastari ja Juhani Niemi) sisältää eri aikakausilta kuvauksia isolta joukolta kirjailijoita. Yksi teoksen kolmesta osiosta tekstinäytteineen käsittelee luontoa, maisemia ja kulttuuria, toinen osa käsittelee hämäläisiä ihmisiä ja kolmas "tarua ja totta" Hämeestä.

Kirjasampo-sivustossa kirjallisuutta voi etsiä myös paikkakunnan nimellä, http://www.kirjasampo.fi .
Myös Kysy kirjastonhoitajalta -arkistosta löytyy joitain lisäviitteitä, esim. Mika Waltarin tuotannosta http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=f42a269e-dc54-4cf…

Turun sanomissa on artikkeli Turun kaupungista kaunokirjallisuudessa, http://www.ts.fi/kulttuuri/kirjat/1074315513/Kaunokirjallisuus+kaupungi… .

0 ääntä

Kommentit

Jokin lehti - olikohan Helsingin Sanomat - keräsi muutama vuosi sitten "paikkakuntakirjoja" listaan ja kartalle. Löytyisiköhän?