Etsin Stefan Zweigin novellia Kirje tuntemattomalta naiselta (tai jotain sinne päin), johon perustuu Max Ophulsin samanniminen englanninkielinen elokuva. Hannu…

Kysytty

Etsin Stefan Zweigin novellia Kirje tuntemattomalta naiselta (tai jotain sinne päin), johon perustuu Max Ophulsin samanniminen englanninkielinen elokuva. Hannu Lemisen elokuva Valkoiset ruusut (1943) perustuu myös novellin aiheeseen. Luen suomen lisäksi ruotsia, englantia ja ranskaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Novelli on alkuperäiseltä nimeltään Brief einer Unbekannten ja se on ilmestynyt ensimmäisen kerran v. 1922. Novelli sisältyy Amok-nimiseen novellikokoelmaan v. 1922 ja kirjaan Meisternovellen (S. Fischer, Frankfurt am Main 2001, ISBN 978-3-596-14991-9), jota löytyy myös yhdestä HelMet-kirjastosta. Suomalaista, ruotsalaista, englantilaista tai ranskalaista käännöstä en ole onnistunut HelMet-kirjastoista löytämään, yhteenveto sisällöstä löytyy saksankielisestä Wikipedian artikkelista.

Helka-tietokannasta löytyy enemmän viitteitä, ko. novelli saattaisi sisältyä esim. seuraavaan teokseen: Den outgrundliga hemligheten: romantiska och andra berättelser v. 1936, joskin varmaa tämä ei ole, koska kirjasta ei ole sisällysluetteloa. Ko. teos löytyy HYKin Opiskelijakirjastosta. Amok-novellikokoelma on kuitenkin käännetty ruotsiksi ja se löytyy Oulun Yliopiston kirjastosta (Linda-tietokanta), Porvoosta sekä Varastokirjastosta (Tiedonhaun portti - Frank-monihaku - erikoiskirjastot), josta voi tehdä kaukolainapyynnön: ill.varastok@varastokirjasto.fi tai kirjastomme kotisivujen (www.lib.hel.fi) kautta: http://www.lib.hel.fi/forms/kaukopalvelupyynto.asp.