Sopivia kirjoja 13-15-vuotiaalle jännityksestä ja seikkailusta pitävälle pojalle

Kysytty

Etsin sopivia kirjoja 13-15-vuotiaalle jännityksestä ja seikkailusta pitävälle pojalle. Ilkka Remeksen nuortenkirjat on jo kaikki innokkaasti luettu. Mm Viisikko- ja Musta kaista ovat liian "helppoja" eli jotain jännittävämpää kaivattaisiin, mieluusti pidempää sarjaa. Fantasiakirjat eivät tähän mennessä ole innostaneet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

13-15-vuotiaalle sopivia nuorten jännityskirjoja löytyy esimerkiksi Helmet-lukudiplomin (lukudiplomi.fi) yläkoulun kirjalistalta:

- Alongi, K.K.: Kevätuhrit (2016), aloittaa trilogian, johon on ilmestynyt myös kaksi jatko-osaa: Ansassa (2017) ja Pakenijat (2018).
- Halme, Antti: Mafiakesä (2017)
- Palviainen, Jukka-Pekka: Suunnaltaan vaihtelevaa tuulta (2017)
- Valmu, L.K.: Poika : murha seitsemännellä luokalla (2017)
- Sten, Camilla: Syvyyksissä (2017), aloittaa Synkät vedet -sarjan.
- Mäkitalo, Janne: Pääkallokiitäjät (2016) ja Pääkallokiitäjät salaseuran jäljillä (2017)
- Karpio, Markku: Selviytymispeli (2014)
- Paretskoi, Jyri: Shell's Angles (2014), jatko-osat: Shell's Angles ja Kalajoen hiekat (2014), Shell's Angles ja beibit (2015) ja Shell's Angles : aivot narikkaan (2018).
- Simukka, Salla: Punainen kuin veri (2013), aloittaa trilogian, johon on ilmestynyt myös kaksi jatko-osaa Valkea kuin lumi (2014) ja Musta kuin ebenpuu (2014).

Kollegani suositteli myös listalta löytyvää Wasiljeff, Nonna: Loukkupoika (2018), vaikka se meneekin jo hieman fantasian puolelle. Kannattaa tutustua myös paranormaaliin trilogian avausosaan Ohlsson, Kristina: Lasilapset (2018) ja sen itsenäiseen jatko-osaan Hopeapoika (2018).

Ystävällisin terveisin,