Etsin sopivaa humoristista kirjaa nuorelle. Kirjan julkaisuvuosi saisi olla (2018), 2019 tai 2020. Huumori ehdon vaatimus

Kysytty

Etsin sopivaa humoristista kirjaa nuorelle. Kirjan julkaisuvuosi saisi olla (2018), 2019 tai 2020. Huumori ehdon vaatimus

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lukemista nuorelle voi etsiä Helmetin lukudiplomeista https://kirjasto.one/lukudiplomi/index.php tai suoraan Helmet-luettelosta https://haku.helmet.fi .

Lukudiplomissa lukuvinkit on jaoteltu luokka-asteiden mukaan eri ikäisille lukijoille. Luokkien 5-6 vinkeissä on teema Kevyttä ja hauskaa, sieltä löytyy humoristisia kirjoja. Yläkoulun vinkeissä Kirjahelmistä ainakin Douglas Adamsin Linnunradan käsikirja liftareille ja Terry Pratchetin ja Neil Gaimanin Hyviä enteitä ovat humoristisia. Hyviä enteitä on ratkiriemukas maailmanlopun visio, Linnunradan käsikirja on jo klassikko, ilveily ja parodia maailmalopusta kun maapallo on raivattava avaruuden halki rakennettavan valtaväylän alta pois.

Helmet-hausta löytyy useita nuorten kirjoja hakusanalla huumori. Niistä esimerkkinä Vilu Varenton Be cool, joka palkittin Kariston ja Lastenkirjainstituutin Sytytä lukemisen vimma! -kirjoituskilpailun parhaana teoksena. Kirjailija Jyri Paretskoi kuvailee kirjoittamaansa sarjaa K15 näin: "K15 kertoo yläkouluikäisistä nuorista, joille sattuu ja tapahtuu arjen kiemuroissa monenmoista, välillä melko nolojakin juttuja, joista kuitenkin selvitään huumorin ja ystävien avulla." Jenny Jägerfeldin Mun huikea elämä romaanin kuvaillaan olevan "vastustamatonta huumoria pirskahteleva tarina ystävyydestä ja minuudesta".

Tässä linkkin hakuun 2019-2020 ilmestyneisiin nuortenkirjoihin, joissa yhtenä asiasanana on huumori:
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2427407__S%28*%29%20%28hu…