Etsin sitaattia Benedictus de Spinozan Etiikka-teoksesta erääseen käännökseen. Vapaasti käännettynä lause kuuluu näin: "Kutsun moraaliksi elämänasennetta,…

Kysytty

Hei.

Etsin sitaattia Benedictus de Spinozan Etiikka-teoksesta erääseen käännökseen. Vapaasti käännettynä lause kuuluu näin:
"Kutsun moraaliksi elämänasennetta, jonka johtoajatuksena on halu tehdä hyvää järjen ohjaamana.”

Teoksen on julkaissut suomeksi Gaudeamus 2019 ja suomentaja on Vesa Oittinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen virke on Benedictus de Spinozan Etiikka-teoksen IV luvusta. Vesa Oittinen on suomentanut sen näin:

"Siitä syntyvää hyväntekemisen halua taas, että elämme järjen ohjaamina, kutsun oikeudentunnoksi."

Benedictus de Spinoza: Etiikka (suom. Vesa Oittinen Gaudeamus, s. 232)