Otsikko
Etsin sellaista kirjaa, jonka juoni menee suurinpiirtein näin: kirja sijoittuu toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Kirjassa nuori tsekkiläinen (tai…

Kysytty

Hei. Etsin sellaista kirjaa, jonka juoni menee suurinpiirtein näin: kirja sijoittuu toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Kirjassa nuori tsekkiläinen (tai puolalainen) sotilas pelastaa kadulta naisen, kuka osoittautuu juutalaiseksi. Hänen pitäisi raportoida naisesta SS-komentajille, sillä juutalaisia kerätään parhaillaan lähetettäviksi keskitysleireille. Hän kuitenkin ottaa naisen luoksensa asumaan, pitää naista piilossa asunnossaan ja lopulta he rakastuvat. Sotilaan nimi oli muistaakseni Pavel. Osaatteko auttaa?

Vastaus

Vastattu

Vihjeet nuori tšekkimies, juutalaistyttö ja Pavel panevat ajattelemaan Jan Otčenášekin kirjaa Romeo, Julia ja pimeys, vaikka aivan täysin se ei kysymyksessä esitettyjen muistikuvien kanssa täsmääkään. Otčenášekin Pavel ei ole sotilas, vaan nuori ylioppilaskokelas. Hän tutustuu Estheriin, kodittomaan juutalaistyttöön, joka on saanut määräyksen ilmoittautua natsiviranomaisille. Pavel kätkee Estherin isänsä räätälinverstaaseen, ja nuoret rakastuvat.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_5281