Otsikko
Sarja, jossa Asterixia juoksutetaan luukulta luukulle roomalaisessa virastossa?

Kysytty

Etsin sellaista Asterix-sarjaa, jossa Asterixia juoksutetaan luukulta luukulle roomalaisessa virastossa, etsimässä anomuskaavaketta jota ei edes ole olemassa. Millonkahan se olisi julkaistu?

Vastaus

Vastattu

Kuvailemasi kaltainen kohtaus sisältyy vuonna 1976 ensi-iltansa saaneeseen animaatioelokuvaan Les Douze Travaux d’Astérix, joka on julkaistu Suomessa dvd:nä nimellä Asterix valloittaa Rooman.

Elokuvan juoni ei perustunut aiemmin julkaistuun sarjakuvaan, vaan se kirjoitettiin nimenomaan filmiä varten. Sittemmin tarinasta tehtiin kuvakirjamainen albumi, joka ilmestyi suomeksi vuonna 2017 nimellä Asterixin XII urotyötä. Tarinassa Julius Caesar haastaa Asterixin kyläläiset suorittamaan Herkuleksen tapaan mahdottomia tehtäviä todistaakseen, että voittamattomat gallialaiset ovat sittenkin vain kuolevaisia. Urotekoihin kuuluu taisteluita, urheilusuorituksia ja ihmetekoja. Kahdeksas niistä kuluu (albumin suomennoksessa) näin: "Hankittava kulkulupa A38 Talosta, joka Tekee Hulluksi." Kyseinen talo on virasto, jossa Asterixia ja Obelixia pompotellaan loputtomiin luukulta toiselle.

Lähteet:

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0072901/

Asterix-sivusto: https://www.asterix.com/asterix-au-cinema/les-dessins-animes/les-douze-travaux-dasterix/