Etsin säveltäjän vahvistusta laululle Farväl, farväl [Pippi], joka tunnetaan Suomessa nimellä Peppi Pitkätossun jäähyväislaulu. Netistä löytyy viite, jossa…

Kysytty

Etsin säveltäjän vahvistusta laululle Farväl, farväl [Pippi], joka tunnetaan Suomessa nimellä Peppi Pitkätossun jäähyväislaulu.
Netistä löytyy viite, jossa mainitaan säveltäjäksi ruotsalainen, syntyjään tsekki Georg Riedel, mutta myös viite, jonka mukaan kysessä onkin ruotsalainen perinteinen lastenlaulu.
Onhan tietysti mahdollista, että sitä pidetään jo "perinteisenä", onhan tv-sarja esitetty Ruotsissa 1960-luvun lopulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Peppi Pitkätossun jäähyväislaulu (suomennnoksen alkusanat On laiva valmiina lähtöön) on alkujaan vanha arkkiveisu. Sävelmää on arveltu paitsi ruotsalaiseksi myös hollantilaiseksi, mutta ruotsiksi se julkaistiin jo 1700-luvun lopulla nimellä Till Österland vill jag fara.

Peppi-televisiosarjassa (1968-69) laulu esitettiin Astrid Lindgrenin muokkaamalla tekstillä ja nimellä Adjö lilla Pippi, adjö. Alkusanat ovat Till fjärran land skall du fara, långt bort till din söderhavsö.

Farväl, farväl on eri sävelmä, jonka Georg Riedel sävelsi Peppi Pitkätossun näyttämöversioon.

Arkkiveisusta ruotsinkielisessä Wikipediassa

Astrid Lindgrenin sanoittamat laulut

Till Österland -laulun alkuperäiset sanat

Adjö Pippi soinnut

Farväl, farväl -sävelmän tekijätiedot

Tietoja teatteriversiosta Discogs-tietokannassa

3 ääntä

Kommentit

Mahtava vastaus! Kiitos!