Satu, jossa rampa poika pakenee jonnekin mielikuvitusystävän kanssa

Kysytty

Etsin satua, jossa Jyri tai Jyrki-niminen rampa poika pakenee jonnekin mielikuvitusystävän kanssa.

Vastaus

Vastattu

Astrid Lingrenin sadussa Hämäränmaassa on Jyrki-niminen poika, joka makaa kaiket päivät sängyssään eikä voi enää kävellä. Hämäränhetkellä herra Liljanoksa hakee hänet Hämäränmaahan eli Maahan Jota Ei Ole. Siellä Jyrki voi tehdä vaikka mitä, mm lentää ja ohjata raitiovaunua. Satu löytyy useammastakin kokoelmasta, esimerkiksi kirjasta Satuja, seikkailuja ja kepposia. Sadusta on myös olemassa Marit Törnqvistin kuvittama kuvakirjaversio vuodelta 1995.

kuvakirjan kansikuva ja esittely Kirjasammossa:

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fdata.kirjasampo.fi%252FabstractWork_9510202541

Raili Mikkasen Hyvästi! toivoo Jere -kirjassa (ilmestynyt 1990) Jere suuttuu ja päättää karata kotoa. Karkaamisessa auttaa Lentävä Poika. Kirjan Jere ei ole kuitenkaan rampa.

Dinah Maria Mulock lastenkirjassa Rampa pikku prinssi ja hänen matkustusviittansa (ilmestynyt 1927, 2. painos 1988) Prinssi Suru suljetaan kaukaiseen linnaan, josta hän pääsee taikaviittansa avulla lentämään pois ja katsomaan elämää. Lopulta hänestä kasvaa hyvä hallitsija.