Etsin satua joka kertoo prinsessasta ja sammakosta. Kuka kirjoittanut? Satu menee seuraavasti: Prinsessa kadottaa helmen lampeen ja sammakko lupaa hakemaan,…

Kysytty

Etsin satua joka kertoo prinsessasta ja sammakosta. Kuka kirjoittanut? Satu menee seuraavasti:
Prinsessa kadottaa helmen lampeen ja sammakko lupaa hakemaan, mikäli hän pääsee asumaan prinsessan kanssa linnaan. Prinsessa ei kuitenkaan pidä lupaustaan...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Grimmin veljesten sadussa Sammakkokuningas ja Rauta-Heikki prinsessan kultainen pallo vierii lähteeseen. Sammakko noutaa pallon, kun prinsessa on lupautunut myöntävästi sammakon pyyntöön: "Jos lupaat rakastaa minua ja saan olla kumppanisi ja leikkitoverisi, istua pöydässä vierelläsi, syödä kultalautaseltasi, juoda pikaristasi, nukkua vuoteessasi; jos kaiken sen lupaat, minä käyn noutamassa kultapallosi."

Prinsessa ei kuitenkaan pidä tätä lupaustaan...

Satu löytyy ainakin seuraavista kirjoista:
Grimmin sadut I Ruusunen
Kaunotar ja Hirviö : satuja maailmalta / kertonut Neil Philip
Jälkimmäisessä kirjassa on lyhyempi versio ja toteamus että, Grimmin veljekset kirjasivat sadun muistiin ensi kerran 1800-luvun alussa, mutta klassinen kertomus kauniista prinsessasta, joka nolostuu iljettävälle otukselle antamansa lupauksen takia, on luultavasti paljon vanhempi, ja monissa maissa on siitä oma versionsa.