Etsin saksalaisen naisen kirjoittamaa päiväkirjaa, joka on ajalta n. 1939-45. Nainen oli kaiketi juutalainen ja hänen miehensä ns. arjalainen. Ammatiltaan…

Kysytty

Etsin saksalaisen naisen kirjoittamaa päiväkirjaa, joka on ajalta n. 1939-45. Nainen oli kaiketi juutalainen ja hänen miehensä ns. arjalainen. Ammatiltaan nainen oli tohtori, kuitenkin korkeasti koulutettu. En ole varma onko sitä edes suomennettu. Oiskohan ilmestynyt Saksassa vasta 2000-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainitsemasi tuntomerkit sopivat teokseen
"Haavoittunut sydämeni" : Lilli Jahnin elämä 1900-1944 / Martin Doerry. Plataani 2003. - Doerryn Haavoittunut sydämeni on eräs vaikuttavimmista natsiaikojen päiväkirjoista.

Hyvin lähelle tulee myös Victor Klempererin kirja Haluan todistaa : päiväkirjat 1933-1945. WSOY 2001. Kirjoittaja oli Dresdenissä kirjallisuuden professori, joka menetti ensin opetustyönsä, sitten käännöstyönsä, julkaisulupansa, kotinsa jne. Hän oli juutalaisesta perheestä, muttei tunnustanut uskontoa, ei edes
tuntenut juutalaisia tapoja. Hänen vaimonsa oli saksalainen, jonka vuoksi hän säästyi keskitysleiriltä aina vuoteen 1945 saakka. Lopulta sai kutsun ilmoittautua, mutta Dresdenin pommitukset koituivat hänen "pelastuksekseen". Päiväkirjat julkaistiin Saksassa 1995 ja lyhennetty laitos suomeksi 2001. Päiväkirjoissaan hän kuvaa elämää veitsen terällä ja erittelee mm. saksalaisten maanmiestensä suhtautumista
juutalaisiin. Suomen televisiossa esitettiin pari vuotta sitten kirjaan pohjautuva televisiosarja.

Lähelle aihepiiriä tulevat myös seuraavat:
1) Viimeiseen saakka : Hitlerin sihteerin muistelmat / Traudl Junge. WSOY, 2004. - Junge oli yksi Hitlerin sihteereistä - paremminkin pika- ja puhtaaksikirjoittaja, kirjoitti mm. Hitlerin poliittisen testamentin. Hieno teos.
2) Päiväkirja 1941-1943 / Etty Hillesum. Otava 1984.
3) Tulen kanssa silmäkkäin : miten pelastuin keskitysleirin helvetistä / Trudi Birger. Tammi 1992.