Etsin saamelaisuudesta kertovaa nuortenkirjaa, jonka muistan lukeneeni, mutta en muista nimeä. Kirja kertoi muistaakseni norjalaisesta saamelaisesta pojasta,…

Kysytty

Hei! Etsin saamelaisuudesta kertovaa nuortenkirjaa, jonka muistan lukeneeni, mutta en muista nimeä. Kirja kertoi muistaakseni norjalaisesta saamelaisesta pojasta, joka lähetettiin kouluun, jossa ei saanut puhua saamen kieltä. Kirja on melko lyhyt, ja kirjan fyysinen kokokin oli pienehkö. Muistaakseni painos oli 80-90-luvulta, mutta on saattanut olla vanhempikin. Luin kirjan joskus 2000-luvun alussa, ja silloin se kuluneen näköinen kirja. Kannessa saattoi olla sinistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla Viola Wahlstedtin kirja Kukaan ei usko Aslakia. Karisto, 1970. Ruotsinkielinen alkuteos: Ingen tror på Aslak, 1966.

Suomen saamelaisaiheista kirjallisuutta kokoava Lapponica-tietokanta antaa teokselle esim. seuraavat asiasanat: pojat, koulu, koulukiusaaminen, asuntolat, saamelaiset, Lappi. Tässä suora linkki: http://bit.ly/1Q00kFi