Etsin runoja, jotka käsittelevät vuoden 1917-1918 tapahtumia; Kansalaissotaa ja sitä edeltäviä tapahtumia; sekä punaisten että valkoisten kirjoittamia.

Kysytty

Hei! Etsin runoja, jotka käsittelevät vuoden 1917-1918 tapahtumia; Kansalaissotaa ja sitä edeltäviä tapahtumia; sekä punaisten että valkoisten kirjoittamia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valkoisia runoja :
Haarla, Lauri : Saarretun näkyjä WS 1919
Koskenniemi, V.A. : Nuori Anssi WS 1918
Leino : Vapauden vartio, Lävistetty sydän
Hellaakoski : Nimettömiä lauluja
Kianto : Hakkaa päälle
Lehtonen : Agitaattori

Punaisia runoja :
Työväen laulukirja F-kustannus 2007
Kajava, Viljo : Tampereen runot 1966

Muuten aiheesta :
Waltari, Mika kokoelmassa "Mikan runoja ja muistiinpanoja 1925 - 1978" WS 1979 luvussa Maani ja kansani mm. Puoli vuosisataa, Hyvästit Untamoll, Ilmari Rantamala Vapauden pojat

Aiheesta kirjallisuutta :
Kunnas, Maria-Liisa : Kansalaissodan kirjalliset rintamat WS 1976
Palmgren, Raoul : Joukkosydän 1 WS 1966
Palmgren, Raoul : Joukkosydän II WS 1966
Palmgren, Raoul : Kapinalliset kynät . itsenäisyysajan työväenliikkeen kaunokirjallisuus, 1, kaksi puoluekirjallisuutta ja muotovallankumous (1918-30). WSOY 1983