Etsin runoa, joka alkaa Minä olen kuolema, kuolema sanoi. Ja enkö minä loista enkö minä elä... Runo loppuu jotenkin näin: Minä olen aamu ja ilta ja illan ja…

Kysytty

Etsin runoa, joka alkaa Minä olen kuolema, kuolema sanoi. Ja enkö minä loista enkö minä elä... Runo loppuu jotenkin näin: Minä olen aamu ja ilta ja illan ja aamun tähti. Välissä kerrotaan, miten kuolema on läsnä kaikessa, neidoissa ja nuorukaisissa jne. Kuka mahtaa olla tekijä ja mistä kokoelmasta tämä löytyisi. Käsittääkseni vanhempaa suomalaista runoutta, Vuorela?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Minä olen kuolema"-runoilija on Tuomas Anhava. Runo ilmestyi ensimmäisen kerran Anhavan kokoelmassa 36 runoa (Otava, 1958). Se sisältyy myös Anhava-valikoimaan Runot 1951-1966 (Otava, 1967).