Etsin peli-aiheisia kirjoja alle 15-vuotiaille lukijoille. Peleillä tarkoitan siis nykypäivän tietokone- ja konsolipelejä mutta ei haittaisi vaikka mukaan…

Kysytty

etsin peli-aiheisia kirjoja alle 15-vuotiaille lukijoille. Peleillä tarkoitan siis nykypäivän tietokone- ja konsolipelejä mutta ei haittaisi vaikka mukaan eksyisi muutama lauta- ja korttipelejä sisältävä kirja. Ja siis mielellään juuri kaunokirjallisuutta eikä niinkään tietokirjoja

Kiitos jo etukäteen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä nuortenkirjallisuutta aiheesta tietokonepelaaminen:
Cline, Ernest: Ready player one. Gummerus 2012.
- Kertoo 17-vuotiaasta, joka pelaa avoimessa virtuaalitodellisuudessa, jonka rikas pelisuunnittelija on luonut.
Karu, Harri: Platoland.com. MinuKirjani.com 2008.
- Yläkouluikäinen poika pelaa tietokonepeliä, jossa hän kuolee. Todellisuudessa hän joutuu onnettomuuteen ja koomaan. Tyttöystävä ryhtyy pelastamaan poikaa.
Mäki, Harri István: Prahan vaahtohirviöt. Pieni Karhu, 2012.
- (Varhais)nuortenkirja, jossa pelien maailma on läsnä.
Nopola, Sinikka: Risto Räppääjä ja villi kone. Tammi 2006.
- Pelaamisesta, riippuvuudesta ym.
Ranivaara, Jorma: Pelurit. WSOY 1989.
Novellikokoelma, jonka niminovellissa pojat pelaavat tietokonepelejä.
Urquhart, Emma: Lohikäärmeenkesyttäjät : kun todellisuus muuttuu virtuaaliseksi. Buster 2007.
- Päähenkilönä tyttö, jonka pelimaailma imaisee mukaansa.

Warcraft-tietokonepeliin perustuvia sarjakuvakirjoja: trilogia, kirjoittaja Richard A. Knaak
- Lohikäärmeen jäljillä. Egmont 2006.
- Jäiset varjot. Egmont 2006.
- Aavemaat. Egmont 2007.

Shakkiin liittyviä romaaneja löytyy jonkin verran:
Stout, Rex: Viimeinen siirto. WSOY 1995.
- Nero Wolfe -salapoliisiromaani, jossa shakkipelillä on tärkeä rooli.
Föhr, Robert: Šakkiautomaatti. WSOY 2006.
- Historiallinen romaani shakkiautomaatista, joka oli huijausta. Sen sisällä olikin kääpiö.
Neville, Katherine: Kahdeksan. Bazar 2010.
Neville, Katherine: Tuli. Bazar 2011.
- Nuorten jännityskirjoja mystisestä vanhasta shakkipelilaudasta.

5 ääntä

Kommentit

Mainittu ready player one on ehdottomasti yksi hienoimpia pelimaailmaa ja tulevaisuutta koskevista teoksista tältä vuosikymmeneltä, mutta on ehkä siinä rajoilla lähtisinkö suositteleen viisitoista kesäiselle. Kirjan voimaa kantava tekijä on vahvat viittaukset populaarikulttuuriin niin pelien, elokuvien kuin musiikin suhteen aina seitsemänkymmentä luvulta asti. Voi siis olla, että suurin osa oleellisista viittauksista menee nuorelta lukijalta ohi. Lisäksi kirja sisältää kohtauksia jotka eivät ole ehkä kovin soveliaita noin nuorelle. Kirjan paras kohdeyleisö on noin 25-35 vuotiaat, jotka ovat eläneet oman lapsuutensa kyseisten teosten parissa.

Aleksi Delikourasin Nörtti-kirjat myös!