Otsikko
Teoksen Kun erämaa kutsuu suomentaja?

Kysytty

Etsin pätkää Jack Londonin Erämaan kutsusta (Call of the Wild) ja löysin kirjan Project Gutenbergistä. Tarvitsisin tiedon siitä, kuka kyseisen version on kääntänyt, mutta sellaista tietoa ei Gutenbergistä yllättäen löydy. Onko tämä mahdollista selvittää? Teos löytyy suomeksi täältä: https://www.gutenberg.org/files/45487/45487-h/45487-h.htm

Vastaus

Vastattu

Suomentajasta ei valitettavasti ole tietoa Suomen kansallisbibliografia Fennicassa (https://kansalliskirjasto.finna.fi). Tutkin myös kirjan vanhoja lehtimainoksia, mutta niissäkään ei mainita suomentajaa. Koska teos on Sosialistin kirjapaino-osuuskunnan julkaisema, suomentaja saattaa olla hyvinkin joku työväenliikkeen toimija. Usein teoksia ilmestyi myös jatkokertomuksina lehdissä, mutta tuo teos ei näytä ilmestyneen sellaisenakaan.

Teoksesta on myöhempiä suomennoksia, joiden suomentajat tiedetään, mutta ne ovat aivan ilmeisesti eri käännöksiä. Suomentajasta voisi lähinnä koettaa löytää tietoja tutkimalla työväenliikkeen kirjallisesta toiminnasta kertovia kirjoja, mutta niihin ei ole mahdollista tutustua tämän vastauksen puitteissa.