Etsin Ollin pakinaa, josa kerrotaan maisteri Korpelan löytäneen jääkautisen siemenen, jota jääkautiset naiset käyttivät rintaliivien nappina. Hän, isäni,…

Kysytty

Etsin Ollin pakinaa, josa kerrotaan maisteri Korpelan löytäneen jääkautisen siemenen, jota jääkautiset naiset käyttivät rintaliivien nappina. Hän, isäni, nimittäin löysi moreenikerrosten välistä turvetta eli osoitti että jääkausien välillä omi lämmin kausi. Pakina lienee ilmestynyt 60-luvun alussa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pakinoitsija Ollilta (oikealta nimeltään Väinö Nuorteva) on julkaistu yli 20 pakinakokoelmaa. Luettelo hänen tuotannostaan löytyy Kirjasampo.fi-sivustolta:

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_12317597986853

Kaikki kokoelmat löytyvät Helmet-kirjastojen kirjavarastosta Pasilan kirjastosta. Näistä kokoelmista ei löytynyt pakinaa, jonka nimessä olisi mainittu maisteri Korpela tai jääkausi. Jos haluat, voit tulla selaamaan kokoelmia tarkemmin itse:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttu…

Ollin pakinoita julkaistiin myös monissa lehdissä. Nuorteva oli mm. Uuden Suomen pakinoija vuodesta 1922 vuoteen 1964. Uusi Suomi -lehti löytyy Pasilan kirjastosta mikrofilmeinä vuosilta 1.1.1919-29.11.1991. Sen sisältöön ei valitettavasti voi tehdä hakuja, mutta mikrofilmit ovat kirjastossa selattavina.