Etsin nuortenkirjan suomennokseen suomenkielistä nimitystä koulutyttöjen ennustusvälineelle. Olen itsekin sellaisia taitellut vuosikymmeniä sitten. Englanniksi…

Kysytty

Hei!
Etsin nuortenkirjan suomennokseen suomenkielistä nimitystä koulutyttöjen ennustusvälineelle. Olen itsekin sellaisia taitellut vuosikymmeniä sitten. Englanniksi "paper fortune teller", ja taitteluohje löytyy osoitteesta http://nhs.needham.k12.ma.us/cur/howto04/tg/movie.htm
Pirkko-Liisa Perttulan kirjassa Tyttöjen jutut siitä käytetään nimeä "kirppu". Askarteluliikkeen myyjätär tunnisti nimen ja sanoi tuntevansa myös nimen "räpsy". Mutta onkohan siitä käytetty jossain ja joskus jotain kuvaavampaa nimeä?

Suurkiitos jos voitte auttaa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirkko-Liisa Perttulan kirjassaan Tyttöjen jutut tästä ennustusvälineestä (yksinkertainen origami) käyttämän nimen kirppu ohella lasten on kuultu käyttävän nimeä ennustuskirppu.

Waldemar Bühlerin kirjassa Paperi- ja pahvityöt sekä kirjansidonta (WSOY 1961) ja Anja Bühlerin kirjassa Tyttöjen suuri askartelukirja (WSOY 1971) samanlaisesta paperitaitoksesta käytetään nimitystä "taivas ja kadotuksen kuilu".

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen Kielitoimisto ei tunne virallista suomenkielistä vastinetta "paper fortune teller" - ennustusvälineelle.