Etsin nuortenkirjaa, jonka olen lukenut luullakseni ala-asteella ollessani 1980-luvun lopussa. Luulen, että kirja ei ollut silloinkaan aivan uusi. Eli:…

Kysytty

Hei! Etsin nuortenkirjaa, jonka olen lukenut luullakseni ala-asteella ollessani 1980-luvun lopussa. Luulen, että kirja ei ollut silloinkaan aivan uusi. Eli: kirjassa tyttö, luultavasti n. 13-15-vuotias, lähetetään sukulaisensa (nainen, ehkä täti?) luokse asumaan kesäksi tai mahdollisesti pidemmäksikin ajaksi.
Uusi paikka on kylä, tyttö tulee isommasta paikasta. Tädillä (tms.) on kauppa jossa hän myy ehkä käsitöitä tms. esineitä. Tyttö alkaa askarrella pieniä nukentapaisia otuksia (niitä kutsuttiin ehkä ötököiksi tai otuksiksi) omaksi ilokseen ja lopuksi myy niitä kaupassa koska ne ovat niin suosittuja. Jokainen hahmo on erilainen. Joku murtautuu välillä kauppaan ja tuhoaa näitä otuksia, en muista miksi. Lisäksi muistan kirjasta sen että tyttö käy jonkun pojan kanssa pyöräilemässä, ehkä heillä jopa on jokin romanssintapainen ainakin henkisellä tasolla.

Muistaakseni tytölle oli käynyt jotain ikävää ja hän oli surullinen. Valitettavasti en muista, oliko kirjoittaja suomalainen. Luulen, että ei, mutta ympäristö mielessäni on pohjoismaisen pienen kylän tapainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Aila Meriluodon Ateljee Katariina (WSOY). Teos on julkaistu ensimmäisen kerran 1960-luvulla.