Nuorille suunnattu kirja, joka kertoo nuorten poikien jengistä todennäköisesti yhdysvaltalaisessa kaupungissa

Kysytty

Etsin nuorille suunnattua kirjaa, joka kertoo nuorten poikien jengistä todennäköisesti yhdysvaltalaisessa kaupungissa. Kirja on ulkomitoiltaan normaalia hieman kookkaampi ja muistaakseni neliskanttinen. Ei kuitenkaan mitenkään erityisen pitkä sivumäärältään.

Kansi on musta, jossa keskellä värikäs kuva (mahdollisesti graffiteja seinässä). Olen aika varma, että kyseessä oli jonkinlainen kirjasarja, jossa kirjat olivat kuitenkin aina oma erillinen tarinansa - Teemana oli mahdollisesti urbaani nuoriso tms.

Kirja on kirjoitettu suomeksi, mutta olen melko varma että se oli käännetty alkuperäiskielestä.

Yksi kirjan hahmoista oli homoseksuaali nimeltään Lyon. Hahmot käyttivät liikkumiseen skeittilautoja ja he saivat jossain vaiheessa aseen käsiin.

Kirja on julkaistu aikaisintaan 2000-luvun alkuvuosina, luultavasti vuosituhannen taitteessa. Viimeistään vuoteen 2005 mennessä painettu suomeksi, mutta hyvin luultavasti tuota aiemmin.

Olen lukuisia kertoja yrittänyt löytää tuon kirjan tietoja siinä onnistumatta. Luin sitä nuorena poikana ja kolahti kovasti :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Jess Mowryn nuortenkirja Megacool (alk. Way past cool), joka on julkaistu suomeksi ensimmäisen kerran vuonna 1993 ja uudelleen vuonna 2001. Jälkimmäinen laitos on osa Otavan Signal-sarjaa, jossa julkaistiin eri kirjailijoiden nuortenkirjoja vuosina 1999-2005. Kirjat ovat muodoltaan neliskulmaisia ja niissä on harmaa selkämys.

Juonikuvaus englanniksi Goodreads-sivustolla: https://www.goodreads.com/book/show/1115340.Way_Past_Cool.

Muut Signal-sarjassa julkaistut kirjat:

Josefine Adolfsson: Ketä kiinnostaa? (2005)

Geoffrey Beattie: Belfastin pojat (1999)

Julia Bell: Ahmatti (2003)

Duff Brenna: Kylmä kyyti (2001)

Melvin Burgess: Hepo (1999)

Susanne Fülscher: Mustaa kajalia (2000)

Randa Ghazy: Rauhaa! (2004)

Annika Luther: Kadotettu metsä (2005)

Nick McDonell: Vuoden viimeiset bileet (2004)

Walter Dean Myers: Peto (2000)

Peter Pohl: Valonarkaa (2000)

Christina Wahldén: Kunnian tähden (2003)

Christina Nord Wahldén: Liian lyhyt hame? (1999)

1 ääntä

Kommentit

Tämä se oli! Kiitos tuhannesti vastauksesta!