Etsin nunnien tai munkkien muistelmia, elämäkertoja tai vastaavia. Myös romaanit aiheesta käyvät.

Kysytty

Etsin nunnien tai munkkien muistelmia, elämäkertoja tai vastaavia. Myös romaanit aiheesta käyvät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ortodoksimunkkien ja -nunnien elämää kuvaavia muistelmia ja romaaneja ovat esimerkiksi
Panteleimon, arkkimandriitta: Timanttiristi : munkin tie (1992)
Panteleimon, arkkimandriitta: Unen laiva : luostarivanhuksen elämä (1994)
Panteleimon, arkkimandriitta: Isä Johannes : Valamon vanhuksen skeemaigumeni Johanneksen (1974-1958) elämäkerta (1985)
Vanhanen, Mauri: Konevitsan kellot : historiallinen romaani (2001)
Kristodulos, arkkimandriitta: Pyhän vuoren vanhus Paisios (2000)
Pyhittäjä Aleksanteri Syväriläinen, ihmeidentekijä Karjalasta (2000)
Currier, Alvin Alexsi: Pyhittäjä Sergei Radonesilaisen ihmeellinen elämä (2001)
Kristoduli, sisar: Pienet pyhiinvaeltajat (2003; löytyy lastenosastoilta)
Pyhän vuoren vanhus Paisioksen opetuksia / koonneet ja muistiin merkinneet Surotin Pyhän Johannes Teologin luostarin nunnat ; suomentanut ja toimittanut nunna Kristoduli (2004)
Johannes, skeemaigumeeni: Valamon vanhuksen kirjeitä (1978)
Kerubim, arkkimandriitta: Athoksen munkki isä Athanasios (1982)

Katolisia munkkeja ja nunnia esiintyy esimerkiksi teoksissa
Teresa, Avilan pyhä: Elämäni (1990)
Pennanen, Eila: Pyhä Birgitta (1954; uusi painos 2003)
Cronin, A. J.: Taivasten valtakunnan avaimet (1942; uusin painos 1985)
McCullough, Colleen: Okalinnut (1978; päähenkilö rakastuu katoliseen pappiin)
Binchy, Maeve: Ystävyyden piiri (1999; viihderomaani, jossa päähenkilö käy nunnien pitämää koulua)
Giovenardi, Eugênio: Kielletty mies (2001)
Giovanni Guareschin Isä Camillo -kirjat

Katolisia munkkeja ja nunnia esiintyy monen monissa muissakin romaneissa.

HelMetin www.helmet.fi kautta voit etsiä nunnia ja munkkeja käsitteleviä teoksia erilaisin hauin. Kokeile Sanahaun kautta yksinkertaisella hakusanalla esim. munkit ja rajaa aineisto kirjoihin ja valitse haluamasi kieli. Tarkennuksia voit haussa tehdä esimerkiksi hakulausekkeella ortodoksisuus and (munkit or nunnat) ja rajaamalla kielen ja aineiston.