Etsin neulekinnasohjetta, jossa neulotaan kolmella langalla ns. venäläismallin mukaan. Lukuisissa kirjoissa ja lehdissä on ohjeita kahdella langalla…

Kysytty

Etsin neulekinnasohjetta, jossa neulotaan kolmella langalla ns. venäläismallin mukaan. Lukuisissa kirjoissa ja lehdissä on ohjeita kahdella langalla neulomisesta, mutta kolmella tekeminen lienee harvinaisempaa. Työohjeita ja kuvia kolmen langan tekniikalla kaivataan!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eva Maria Lesznerin vuonna 1982 suomeksi ilmestyneen kirjan Kirjokintaita ja -myssyjä alussa kerrotaan kirjoneuleista kahdella tai useammalla värillä. Töihin ei sen mukaan ole kirjallisia neuleohjeita vaan mallipiirrokset. Piirroksen tumma ruutu tarkoittaa, että silmukka neulotaan kirjovärillä, vaalea ruutu sitä, että se neulotaan pohjavärillä. Muut värit on merkitty pisteillä, risteillä ja vinoviivoilla. Kirja on täynnä mitä upeimpia värikuvia, mallipiirroksia ja ohjeita eri puolilta Pohjois-Eurooppaa peräisin olevista kintaista, käsineistä ja myssyistä: myös silloisen Neuvostoliiton alueelta löytyy useita malleja. - Suosittelen. Saatavuuden näkee HelMet - aineistohaustamme http://www.helmet.fi.