Etsin monologinäytelmää, joka on kirjoitettu muutaman historian suurmiehen puolisoiden näkökulmasta. Mukana on ainakin Martin Lutherin puoliso Katharina von…

Kysytty

Etsin monologinäytelmää, joka on kirjoitettu muutaman historian suurmiehen puolisoiden näkökulmasta. Mukana on ainakin Martin Lutherin puoliso Katharina von Bora, ja joku antiikin Kreikan tai Rooman valtionjohtajan puoliso (?). Näin tekstin Liisi Tandefeltin esittämänä joskus 1980-1990 -lukujen vaihteessa, mutta en pysty yhtään sanomaan, oliko teksti suomalaista vai muunmaalaista alkuperää. Näytelmää ei ole välttämättä julkaistu. Lähetin kyselyn myös Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:lle. Pystyttekö auttamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liisi Tandefeltin esittämiä monologeja olivat esimerkiksi Rosa Luxemburg (1975), Käthe Kollwitz tässä ajassa (1977), Keskustelu Steinin talossa poissaolevasta herra von Goethesta (1980), Housuhame (1992)ja Pitämättömiä puheita (1990).

Tandefeltin tuotantoa esitellään kirjassa Liisi Tandefelt - monessa roolissa, Like, 2006, toim. Pia Houni.

Esittelyt ovat yleisluontoisia,suoraa vastausta kysymykseen sieltä ei valitettavasti löydy.

Housuhame on edellä mainittua teosta lainaten "lehtiuutiseen perustuva tarina naisesta, joka otti miehensä kuoltua tämän henkilöllisyyden tienatakseen leipänsä pulavuosien Saksassa" (s. 105).

Pitämättömiä puheita käsittää kolmen hyvin erilaisen naisen monologit.
Oletettavasti se perustuu Christine Brücknerin teokseen Jos olisit puhunut, Desdemona: tyytymättömien naisten pitämättömiä puheita, WSOY, 1986.