Etsin Merja Heiskasen tekemää kirjaa, joka kertoo Nupposen huonekalutehtaasta sekä haluaisin tietää onko kirjastoilla väistökirjoista kopiot esim. Susanna…

Kysytty

Etsin Merja Heiskasen tekemää kirjaa, joka kertoo Nupposen huonekalutehtaasta sekä haluaisin tietää onko kirjastoilla väistökirjoista kopiot esim. Susanna Aaltosen Sisutaminen on kuin käsialaa - Carin Bryggman ja Lasse Ollinkari ....

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Puun puhe on Merja Heiskasen artikkeli "HMN – lahtelaista huonekalutuotantoa". Artikkelissaan Heinonen kuvailee Mikko Nupposen huonekalutehtaan tuotantoa keskittyen sen mallistoon. Artikkelissa mainitaan myös muut tutkimukset, joissa on kuvattu Nupposen huonekalutehtaan toimintaa ja tuotantoa.

Jyväskylän yliopiston sivuilla kerrotaan, että Merja Heiskasella on tekeillä väitöskirja, joka käsittelee HMN -yhtiöitä. Sen (työ) nimi on ”Lujuus, kauneus, taloudellisuus – Lahden leima suomalaisessa huonekalussa. HMN -yhtiöiden huonekalut 1904 - 1982”.

Yleisten kirjastojen kokoelmiin otetaan, aiheesta riippuen, myös väitöskirjoja. Susanna Aaltosen väitöskirja ”Sisustaminen on kuin käsialaa” löytyy esimerkiksi pääkaupunkiseudun Helmet –kirjastoista, kuten myös edellä mainittu kirja Puun puhe .
http://www.helmet.fi/

Lähteet:

Puun puhe / [julkaisija: Päijät-Hämeen tutkimusseura, Lahden kaupunginmuseo] ; [toimittajat: Esa Hassinen, Riitta Niskanen, Birgitta Stjernvall-Järvi] ; [kirjoittajat: Kalevi Aho .. et al.]
[Lahti] : [Lahden kaupunki], 2001

https://www.jyu.fi/hum/laitokset/hie/opiskelu/jatkot/helalista