Etsin materiaalia, joka liittyy valvontaan, vartointiin ja tarkkailuun. Minua kiinnostaisi lukea edellä mainittujen teemojen vaikutuksista ihmisiin ja heidän…

Kysytty

Hei.

Etsin materiaalia, joka liittyy valvontaan, vartointiin ja tarkkailuun. Minua kiinnostaisi lukea edellä mainittujen teemojen vaikutuksista ihmisiin ja heidän käyttäytymiseen. Osaisitteko suositella joitakin teoksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihepiiristä valvonta, vartiointi ja tarkkailu yhteiskunnallisena ilmiönä, löytyy seuraavia aiheeseesi viittaavia teoksia. Toivottavasti niistä löytyy joitakin vastauksia tiedontarpeeseesi.

Helsingin kaupungin tietokeskus, Tutkimuksia 2003:3,
Tutkimus helsinkiläisten suhtautumisesta kameravalvontaan.

Lindqvist, Minna Karoliina, Helsingin yliopisto 2005
Kameravalvonnan rooli nyky-yhteiskunnassa: onko kameravalvonta vain tekninen toimenpide vai sosiaalista toimintaa.

Heinonen Risto, Valvonta tietoyhteiskunnassa.

Solove, Daniel J, The digital person; technology and privacy in the information age,

Etzioni Amitai, The limits of privacy,

Helminen Klaus Turvallisuushenkilöstön asenne ja toimivaltuudet.

Korhonen Rauno, Poliisin valvontakeinot ja kansalaisten yksityisyyden suoja

Orwell George, 1984

Foucault Michael, Tarkkailla ja rangaista,

Wächter, Michael, Aivopesu: tutkielma käyttäytymisen valvonnasta.