Etsin materiaalia harjoitustyöhön otsikolla POHJOINEN MARGINALIA. Mikä on pohjoisten vähemmistöryhmien kulttuurinen ja yhteiskunnallinen merkitys Euroopassa -…

Kysytty

Etsin materiaalia harjoitustyöhön otsikolla POHJOINEN MARGINALIA. Mikä on pohjoisten vähemmistöryhmien kulttuurinen ja yhteiskunnallinen merkitys Euroopassa - erityisesti Suomessa asuvat, ja etenkin SAAMELAISET.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiasanalla saamelaiset löytyy varsin runsaasti aineistoa. Kirjastojen aineistotietokannasta voit etsiä aiheesta yhdistämällä asiasanahaun ja luokkahaun 32.2. (käsittelee mm. vähemmistöjen asemaa yhteiskunnassa). Oulun kaupunginkirjaston aineistoa voit katsoa internetissä http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/index.html
Tässä esimerkkinä teoksia em. hausta:
Beaivvi manat: saamelaisten juuret ja nykyaika. Tietolipas 164. SKS
Lehtola, Veli-Pekka: Saamelaiset: historia, yhteiskunta, taide. Kustannus Puntsi 1997
Myntti, Kristian: Suomen saamelaisten yhteiskunnallinen osallistuminen ja kulttuuri-itsehallinto.
Oikeusministeriö. Lainvalmisteluosaston julkaisu 2/1997

Suomen kulttuurivähemmistöt. Suomen Unesco-toimikunnan julkaisu No 72. Helsinki 1997

Luokassa 49.2 (kansatiedettä) on pääosin historiaa, mutta sieltä voi löytyä myös hyödyllistä tietoa, kuten

Fjellström, Phebe: Samernas samhälle: I tradition och nutid. 1986

Sameland i förvandling. 1986