Etsin lukemista 79-vuotiaalle äidilleni. Eniten hän nauttii suomalaisista naiskirjailijoista kuten Eeva Joenpelto, Orvokki Autio, Anneli Toijala ja nyt…

Kysytty

Etsin lukemista 79-vuotiaalle äidilleni.
Eniten hän nauttii suomalaisista naiskirjailijoista kuten Eeva Joenpelto, Orvokki Autio, Anneli Toijala ja nyt viimeiseksi Sirpa Kähkönen. Laila Hietamies on hänelle "liian kevyttä."
Dekkarit maistuvat toisinaan, mutta Donna Leonissakin on liikaa ihmisiä.
Eli ei seksiä, väkivaltaa, kiroilua, mutta laadukas historiallinen romaani, kuten Sofi Oksanenkin on maistunut. Waltarit on hyllyssä, samoin klassikot. Mitä kirjoja voisit suositella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelen Finlandia –palkitun Ulla-Lena Lundbergin tuotantoa, eli esimerkiksi Jää –romaania, jonka aiheena on nuoren papin Petterin, vaimo Monan ja heidän perheensä elämä Turun saaristossa sodan jälkeen. Romaani pohjana ovat Lundbergin suvun vaiheet.

Petter Kummelin lapsuuden perhettä taas kuvataan romaanissa Marsipaanisotilas. Veljekset kokevat sodan kukin eri tavoin. Tapahtuma-aika on siis noin 1939-45.

Lundbergilla on myös muita historiallisia romaaneja, kuten Leo ja Suureen maailmaan.

Arne Nevanlinnan Hjalmar on mielenkiintoinen psykologinen kuvaus hallitsevan äidin ja alistetun pojan suhteesta.

Jos haluaa lukea muuta kuin suomalaista, suosittelen Colm Toibinin romaania Brooklyn. Päähenkilönä on irlantilainen Eilis –tyttö, joka lähtee siirtolaiseksi Brooklyniin 1950-luvulla. Tästä romaanista on pidetty seniorilukupiirissä ja vinkkauksissa.

Suomalaisista dekkareista suosittelen Outi Pakkasta. Pakkasen dekkarit sijoittuvat Helsinkiin eivätkä ole erityisen väkivaltaisia.
Terttu Autereen Sininen hatturasia, Kirjepostia , Huhtikuun morsian ovat yhden päivän romaaneja suomalaisesta pikkukaupungista ja sen asukkaista. Kinkkauskivet on Autereen lapsuuskuvaus.

Jörn Donnerin sarja Angelasta 2. maailmansodan ajalta ja suomenruotsalaisen suvun vaiheista: Nyt sinun täytyy, Angelan sota, Jakob ja kylmä rauha, Angela ja rakkaus. Tullut myös tv-sarjana.

Katja Kallion uutuus Säkenöivät hetket on romaani äitien ja tyttärien suhteista 1920-luvulta Hangossa.

Aki Ollikaisen palkittu esikoisteos Nälkävuosi kuvaa 1860-luvun katovuosia.

Leena Landerin Käskyn aiheena ovat vuoden 1918 tapahtumat.

Lars Sundin Colorado Avenue kertoo Amerikkaan lähteneistä siirtolaisista.

Orvokki Annalan Lallinkartanon Kerttu on historiallinen romaani keskiajalta.

Kjell Westön Missä kuljimme kerran sijoittuu 1920-30 –luvuille Helsinkiin ja Uusimaalle. Suomenruotsalaisten sukujen vaiheet ovat keskiössä.

1 ääntä

Kommentit

"79-v naiselle - - Ei seksiä, ei väkivaltaa - - " Eikös Nälkävuosi ole se ohut kirjanen, jossa on heti alkupuolella järkyttävä seksiväkivalta- siis raiskaus?
Kahdeksankymppisen moraalikäsityksiin ei ehkä sovi "Missä kuljemme kerran" ja "Coloradon" esiaviollinen seksi.